Legoland – også for barn som ikke elsker lego

Barna mine er 10 og 13 år gamle, og det er gammelt nok til at jeg nesten har glemt hvordan en legokloss ser ut. Barna har egentlig aldri vært så veldig opptatte av lego, bortsett fra en kort fase da det regnet dag ut og dag inn og de ikke hadde noe annet å fordrive tiden med. Vi som bor i Spania, er ikke så opptatte av inneleker.

Glamping i Danmark

Men da jeg ble spurt om å lage en Legolandreportasje, så måtte selvsagt barna bli med. ‘-Du har verdens kuleste jobb, mamma!’ hyler de i kor. Når de ikke får være med synes de bare den er dum, ettersom jeg pakker kofferten og blir borte i flere dager av gangen. Eller mer presist: Fordi faren deres serverer salat til middag de dagene jeg ikke er der. Ha, ha, litt salat har vel aldri skadet noen.

Utsikten vår fra Hotell Legoland før parken åpner klokken 10.00.

Latterkrampe og rennende mascara

Jeg har selv aldri vært i Legoland som liten, og var egentlig ganske spent på dette landet bygget av legoklosser. Vi hadde to hele dager der, og barna fant raskt ut at de var for store til aktivitetene som lå like ved hovedinngangen. Adrenalinkickene ligger lenger inn i parken: nærmere bestemt i berg og dalbanene X-treme Racers i Adventure Land og Polar X-plorer i Polar Land. Jeg bestemte meg for å være den kule mammaen som ikke sa nei til noe, og dermed fikk jeg vind i håret, nesten hjertestans og vann i mascaraen underveis, men det var det verdt! Finnes det noe morsommere enn å hyle og skrike og ha latterkrampe sammen med barna sine?

Miniland har ikke forandret seg stort siden parken åpnet i 1968.

Bestemmer barna reisemål?

Vannkrig med voksne

Utover disse adrenalinsjokkene, digget barna Piratland der de kunne sprute vann med vannkanoner på voksne mennesker uten å bli kjeftet på. Trettenåringen trodde han var kommet til himmelen, og stakk bort til Piratland så snart han fikk en mulighet. Når vi andre spiste is, sprutet han med vann. Når vi andre brukte ti minutter på å fordøye maten, dynket han intetanende familiefedre. ‘-Jeg sikter midt imellom øynene deres, for da klarer de nesten ikke å treffe meg tilbake’ var strategien hans.

Hotell Legoland

Litt skjelven etter det overraskende sluttmomentet på berg og dalbanen Polar X-plorer (jeg røper ikke hva som skjer), var jeg glad for at det var kort vei hjem. Vi bodde på Hotell Legoland som er et firestjerners hotell med egen inngang til Legoland, og mens jeg tok en siesta (sånn er det å ha fylt førti), så boltret barna seg med legokassene fulle av klosser som sto på rommet. ‘-Vi elsker lego!’ var konklusjonen. Dette hadde jeg på ingen måte forventet, så da vi skulle fly tilbake til Oslo fra Billund og jeg oppdaget at jeg hadde sekshundre danske kroner til overs i lommeboka, var ikke barna sene om å brenne dem på diverse legopakker i den flotte legobutikken på flyplassen. Det er ikke for ingenting at legos målgruppe er 4 – 99 år!

Barnas favorittøy: Sri Lanka

Lego, lego, lego - etter to dager med lego 24/7 begynner jeg å lure på om verden er firkantet og primærfarget.
Lego, lego, lego – etter to dager med lego 24/7 begynner jeg å lure på om verden er firkantet og primærfarget.