Ærlig talt, Lonely Planet
Lonely Planet mener at en togtur mellom Oslo og Bergen med NSB er verdens fineste togtur? Det tror jeg ikke på.
Lonely Planet mener at en togtur mellom Oslo og Bergen med NSB er verdens fineste togtur? Det tror jeg ikke på.
I går skrev Lonely Planet på Twitter at togturen mellom Oslo og Bergen er blant Europas fineste. Ærlig talt, det kan vi avkrefte.
Sist jeg kjørte med NSB, brukte de 47 minutter på 12 kilometer. Gangen før der, ble det ikke noe togtur. Det var innstilt. Det var innstilt også da det var varmt i fjor og da snøen kom. Ifølge VG var 81 413 togavganger rammet av forsinkelse eller innstilling i 2013. Det tilsvarer i snitt 223 tog hver eneste dag. Dette til tross, en togbillett fra Oslo til Bergen koster 850 kroner én vei. For den prisen kan jeg fly til Kanariøyene, et steinkast fra Afrika.
At skribent Tom Hall i det hele tatt kom seg til Bergen kan skyldes to forhold: 1) Han har hatt griseflaks 2) Han som skribent har blitt invitert av Innovasjon Norge på såkalt pressereise.
Innovasjon Norge har tryglet NSB om å være presis slik at ikke mediefolk og bloggere skulle bli stående på Hønefoss med en grillpølse i hånden. Det er vanlig at turistmyndigheter og reiseoperatører inviterer pressefolk og bloggere på tur, målet er selvsagt at de skal omtale stedet, i dette tilfellet Norge, på en positiv måte.
Jeg har vært på flere togturer på flere kontinenter, de aller fleste har vært bedre enn det NSBs tilbud. På toget fra Barcelona til Alicante med høyhastighetstoget AVE, kjent for sin punktlighet, fikk jeg treretters middag. Det var mulig å tørke av seg støvet fra den varme byen med en våt klut før aperitiffen, et glass cava. I dag tilbyr AVE underholdningsskjermer ombord.
Da jeg kjørte fra London til Cornwall, fikk jeg din egen underholdningskjerm i setet og det var mulig å kjøpe seg en drink i barvognen, som du kunne drikke mens du kunne for eksempel høre på en lydbok. Videre kjørte jeg Napa Valley Wine Train i vinter og det var selvsagt luksuriøse måltider og en egen vogn hvor passasjerene kunne smake på de fine Napa-vinene. Det var ingenting som minnet om kaffeautomaten på NSBs oppgraderte vogn, Komfort, som er like komfortabel som kontorstolen min. Den er grei, men ikke noe jeg betaler ekstra for.
Elizabeth forteller fra Finse i denne fjellposten
Jeg betviler ikke at Tom Hall hadde flotte naturopplevelser mens toget tøffet opp i de barske, norske fjellene. Kanskje han så, for ham eksotiske passasjerer med ski og ryggsekk. Men det skyldes geologiske forhold, ikke NSB.
Norge skal i framtiden leve av andre ting enn olje. Fortsatt utgjør turismen en brøkdel av våre inntekter, og man kan ikke basere seg på natur alene. Vakker natur er det alle steder i verden. Verdien av turistnæringen i smellvakre Lofoten anslås til en halv milliard kroner per år. Det er 0,125 promille av det den norske oljeindustrien generer av inntekter. Tenk om vi kunne sette et panoramatog inn på strekningen Oslo – Bergen, slik som de har i Sveits? NSB kunne servere øl fra mikrobryggeriet Grim & Gryt utenfor Ålesund eller eplevin fra Egge gård? Ja, de kunne til og med lage en stopp der turistene kunne besøke en seter og kjøpe en deilig ost?
Bortebest.no er på Twitter og tar gjerne en diskusjon om reiserelaterte temaer. Tweet oss, da vel!
2 Kommentarer
Hei, Christina,
Takk for melding. Skal sjekke ut Gleeson. Jeg har altså ikke dekning for å si at Lonely Planet ikke kritiserer NSB fordi de var på pressetur, altså. Det skrev jeg for å sette det skikkelig på spissen. Morsomt å følge deg.
Hilsen
Inga
Haha, genial artikkel! Jeg anbefaler deg å sjekke ut bloggen til Bridget Gleeson (brigdetgleeson.com), Lonely Planets skribent i Sør-Amerika, hun legger stadig ut artikler hvor hun beskriver alt som har gått galt under en pressereise. God underholdning – og en liten oppvekker til de som tror at reisejournalistikk er den mest glamorøse jobben i verden 😉