Kanalbåtferie er noe som har stått på ønskelista mi lenge. Opprinnelig var det Canal du Midi gjennom Frankrike jeg hadde siklet på, men til slutt falt valget på kanalbåtferie i England. Vi peilet oss inn på den utrolig vakre Kennet and Avon-kanalen, ikke så langt fra Bath. Jeg har skrevet artikkelen «KANALBÅTFØRERE GJØR DET SAKTE» i VG. Der intervjuet jeg andre om sine opplevelser på kanalen. Her, på BORTE BEST får du den ærlige sannheten om hvordan jeg opplevde vår kanalbåtferie. Jeg skal forsøke å svare på alle de tingene jeg selv lurte på, men ikke fant svar på.

Kanalbåtferie i England
IDYLL: Ingen trafikk på kanalen etter klokken 20:00. Da fortøyer man for kvelden, og rusler til nærmeste pub for å spise middag.

Er det vanskelig å kjøre kanalbåt?

Helt ærlig, både ja og nei. Det handler mest om å ha selvtillit nok til å prøve noe nytt. Jeg skal ikke være eplekjekk og late som om jeg fikk dreisen på styringa umiddelbart, men man får fort den erfaringen man trenger for å styre unna andre båter på kanalene. Vi hadde en lang båt, og jo kortere båten er, jo enklere er det. Med en lang båt må man tenke litt i forkant, se an svingene og annen trafikk. 

Sakte fart

En trøst er at det går sakte på kanalene. Ingen råkjøring. Gasser man på, får man olme blikk fra erfarne kanalbåtfolk. 6,5 kilometer i timen er maksfart, og når du passerer andre båter som ligger fortøyd langs kanalsiden, må du senke farten til 3 kilometer i timen. «Boaters do it slowly» står det på skilt langs kanalen. De som har hengt ut skiltene er såkalte «livaboards», det engelske ordet for folk som lever på båtene sine. Gasser du opp, risikerer du å skape en tallerkenknusende bølge som river ut fortøyningspinnene deres. Altså, et heftig brudd på de uskrevne reglene som gjelder på kanalene. 

Kanalbåt interiør
Her er jeg i den koselige husbåten vi leide, som het Ginny Marie. Den hadde sengeplass til seks voksne og to bad.

Kanalbåtferie: Hvordan er komforten?

Vi leide kanalbåt fra Black Prince i Bradford-on-Avon, og jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd med båten, servicen og opplæringen vi fikk. Jeg var på forhånd skeptisk til komforten ombord, både når det gjaldt senger og bad. Gudskjelov var sengene både komfortable og romslige, og begge badene hadde dusj og toalett som fungerte utmerket. 

Funksjonelle bad med armslag og lagringsplass.
Vi leide kanalbåt fra Black Prince, som også holder til på ni ulike kanalsystem i England og Skottland. De har markedets fresheste båter!

Båten krevde NULL vedlikehold fra vår side, det eneste vi måtte gjøre var å fylle vanntanken annenhver dag. Det var en enkel affære, ettersom servicestasjonene er indikert på kartet som fulgte med båten. Kjøkkenet var utstyrt med alt vi trengte for å tilberede enkle måltider, og et kjøleskap holdt mat og drikke kaldt. 

Denne videoen gir et lite glimt inn i vår kanalbåtferie

Også var det slusene…

Kanalbåt sluse
Slusene er uunngåelige på kanalbåtferie. Her kjenner du at du lever!

Jeg var litt spent på hvordan det skulle gå å komme seg gjennom slusene vi møtte på vår ferd gjennom Kennet and Avon-kanalen. Vi styrte med vilje unna Caen Hill Locks, som er et slusesystem med hele 29 sluser RETT etter hverandre. Det fristet ikke å manøvrere gjennom disse som ferske kanalbåtførere. Vi hadde færre sluser på vår ferd, og det var et lite høydepunkt hver gang vi skulle gjennom en. 

Alle mann på dekk!

Alle mann på dekk beskriver godt stemningen ombord når vi kom til en sluse. Datter la fra seg sminken, og sønn rev seg selv ut av sengen og løp ut for å bidra. Jeg sveivet som en gal, og skipperen manøvrerte båten gjennom den smale slusen. Det gikk bra hver gang, og etterhvert kjente jeg meg ganske trygg på at «dette fikser vi»! Ingenting er som litt god, gammeldags team spirit når man er på familieferie:)

Hver gang vi kom til en sluse, ble ungdommen revet ut av hormonsøvnen.
Kanalbåtferie sluse
Ved mange av slusene jobber det frivillige kanalbåtentusiaster som hjelper til med sveivingen.

Kanalbåtferie – mine beste tips

  • Ikke mist/forlegg slusenøkkelen! Det er et L-formet verktøy som brukes for å sveive opp og igjen slusene.
  • Man må være minst to personer – både når man skal gjennom slusene og når man skal fortøye: En holder regi på tauverket og den andre hamrer inn fortøyningspålene. 
  • Forbered deg mentalt på slow travel. Prøv å ikke la deg irritere over at pensjonister med stokk kan gå fortere en båten.
  • Lei båt fra et anerkjent selskap som har gode rutiner for rengjøring, service og opplæring.
Livet går sakte på kanalbåtferie
Livet går sakte på kanalbåtferie, og endene skal også ha frokost.

Fakta kanalbåtferie

Kanalnettverket som spenner hele Midt-England er gravd ut for HÅND! Det har en solid forankring i landets handelshistorie. Kanalene ble konstruert på 1700-tallet, for å frakte varer i den industrielle revolusjonen – lenge før jernbanens tid.  

Kanalbåt i Bath

Kennet and Avon-kanalen strekker seg fra Bristol i vest til Reading i øst. Her kan du navigere langs hele 140 kanalkilometer gjennom over hundre sluser. Kanalen ble konstruert i 1718, og ble først og fremst brukt for å frakte kull og stein fra vest til øst. Vi avsluttet kanalbåtferien i Bath, der vi overnattet i widebeam-båten TOP DOLLAR! Så leide vi bil, og kjørte sørover til Cornwall. Men det er et annet eventyr – som du kan lese alt om her!