Et av de flotteste museene jeg har vært på etter å ha besøkt noen og førti land på alle kontinenter er The Art Institute of Chicago. Her ser du europeiske skatter som Georges Seurats «Søndag ettermiddag på Île de la Grande Jatte» fra 1885 og Vincent van Goghs maleri av sitt soverom. Samlingen innholder også de amerikanske verkene «American Gothic» av Grant Wood og Edward Hoppers «Nighthawks». Museumsbygningen er en opplevelse i seg selv, særlig om kvelden når refleksene fra tusen opplyste skyskrapere spiller mot panoramavinduene.

–Kunstsenteret er 100 prosent privateid, sier Chai Lee, assisterende informasjonsdirektør ved Chicago Art Institute. –Det er ikke slik som i Kina og Europa hvor alt er offentlig finansiert.

Chicago Art Institute har både samtidskunst og eldre kunst, inklusiv antikke skatter. Museet er privatfinansiert.
Chicago Art Institute har både samtidskunst og eldre kunst, inklusiv antikke skatter. Museet er privatfinansiert.

Han forklarer at Chicago har fostret mange rike industrieiere og blant dem har det vært kultur for å reise Europa og kjøpe kunst. Og her snakker han altså ikke om rimelig grafikk.  Og han virker fornøyd med ordningen. Aner jeg stolthet?

American Gothic av Grant Wood (1892-1942) ble sendt inn til en konkurranse ved Art Institute of Chicago og har siden vært i museets eie. Tittelen refererer egentlig til stilen huset er bygget i, Carpenter Gothic.
American Gothic av Grant Wood (1892-1942) ble sendt inn til en konkurranse ved Art Institute of Chicago og har siden vært i museets eie. Tittelen refererer egentlig til stilen huset er bygget i, Carpenter Gothic.

Da jeg vokste opp var det å blande rødt og rosa eller blått og grønt utenkelig. Fargene passet ikke sammen, mente man. Å drikke vin til maten med barn til stede, var også regnet som upassende. Men da jeg selv ble voksen og reiste ut, så jeg at det var ikke slik. Rødt og rosa går utmerket sammen i en vakker sari og i Spania sitter ungene og venter på sine vindrikkende foreldre gjennom fem retter uten å kny. Og i dag mener man at kunst og kultur finansieres over offentlige budsjetter, da får man bedre og mer kultur. Kulturrådet delte ut rundt en halv million koner til CD-innspillinger av slåtter og annen folkemusikk i 2014 (til tross for at nesten ingen har CD-spiller lengre), mens norsk film får millioner i støtte, dette ifølge henholdsvis Norsk kulturråd og Norsk filminstitutt. Filmen Pax fikk for eksempel 14,7 millioner i 2011 og spilte inn 233 800 kroner. Pax ble kalt en kalkun. Pax er ikke den eneste filmen som har fått mer støtte enn hva som er spilt inn.

Men i Chicago stopper det ikke ved den vakre museumsbygningen. Utenfor ligger Millennium Park, en kulturpark med flere skulpturer og en konsertarena. Hvert år fotograferer millioner sin egen refleksjon i skulpturen Cloud Gate av den britiske kunstneren Anizh Kapoor. Jaume Plensa fra Katalonia i Spania laget parkens videofontene med skiftende portretter av byens innbyggere, om sommeren løper ungene gjennom vannspruten.  Vinterstid er det skøytebane her.

Byen møter kunsten I Anish Kapoors skulptur Cloud Gate i Millennium Park. Foto: Patrick Pyszka
Byen møter kunsten I Anish Kapoors skulptur Cloud Gate i Millennium Park.
Foto: Patrick Pyszka

Det er flere hundre musikkarrangement hvert år i Jay Pritzker Pavilion, tegnet av Frank Gehry. Det kostet vel en halv milliard dollar å bygge Millennium Park, hvorav halvparten er finansiert av private donorer. Konserthuset kostet for eksempel 60 millioner dollar, og her stod familien Pritzker (som står bak den prestisjefulle arkitekturprisen ved samme navn) for 15 millioner dollar, andre private for 10 millioner. Selve Cloud Gate er fullfinansiert av kulturfilantroper. Resten tok Chicago by og skattebetalerne seg av.  Men man kan ikke belage seg på offentlige midler, da blir ikke ting gjort, sier Chai Lee.

– Hva skjer hvis det offentlige plutselig må spare? Skal du stoppe arbeidet fordi du ikke har penger? spør Chai Lee.

Man har så absolutt et annet syn på hvordan man kan skape et levende kulturliv og spektakulære byrom i Chicago. Å vandre rundt i parken får meg til å tenke at kanskje kulturoppgavene kan løses mer effektivt enn i dag og uten at regningene sendes til folk som kanskje har andre prioriteringer og behov? Ja, kanskje Rimi-Hagen har lyst til å smelle til med et fabelaktig vitenskapsmuseum eller kanskje til og med et badeland som hovedstaden så sårt trenger, ja, kanskje mot et skattefradrag? Ja, i Chicago får man tanker om at alt er mulig.

Jay Pritzker-paviliongen er både utendørs musikkarena og konserthus. Arkitekt Frank Gehry har hentet frem de skinnende stålkonstruksjonene han har brukt også i Guggenheim-museet i Bilbao. Foto: Patrick Pyszka
Jay Pritzker-paviliongen er både utendørs musikkarena og konserthus. Arkitekt Frank Gehry har hentet frem de skinnende stålkonstruksjonene han har brukt også i Guggenheim-museet i Bilbao.
Foto: Patrick Pyszka

Vil du lære mer om skyskraperarkitekturen i Chicago? 

SLIK REISER DU TIL CHICAGO

Ingen flyselskap flyr direkte mellom Norge og Chicago, men  SAS, flyr direkte til Chicago fra Arlanda. Flere andre selskap som Lufthansa, Delta, American Airlines og flere andre selskap har Chicago på sine rutekart.Prisene starter på 5 500 kroner. Det er et enormt utvalg hoteller. Er du interessert i arkitektur kan du bo i en av de nye skyskraperne, Aqua-tårnet, tegnet av Jeanne Gang (www.studiogang.net), som har vunnet flere arkitekturpriser. Radisson Blu har flyttet inn her og romprisen starter på 170 dollar. Regn med at folk fotograferer utenfor (www.radissonblu.com/aquahotel-chicago).

Billett: Adgang til The Art Institute of Chicago koster 23 dollar for voksne, barn under 14 går gratis. Diverse rabatter ytes. Les mer om hva som skjer på museets nettsted

 

[separator type=»thick»]

The Art Institute of Chicago på Instagram