Bortebest.no skaper sponsedebatt
Da ELLE kjørte en sponset sak om Venezia og attpåtil ikke hadde faktaene på plass, skrev Vibeke en hardtslående post. Det ble mediestorm om sponsing.
Da ELLE kjørte en sponset sak om Venezia og attpåtil ikke hadde faktaene på plass, skrev Vibeke en hardtslående post. Det ble mediestorm om sponsing.
Bloggere er – med rette – kritisert for sin sammenblanding av egenproduserte tekster, videoer og reklame. Her er ting i endring, og mange bloggere har etterhvert blitt flinke til å merke sine sponsede innlegg med ord som «spons», «annonse», «betalt innlegg», osv. Pressen på sin side redigeres under Vær varsom-plakaten, som blant annet krever at redaksjonell virksomhet i hovedsak skal finansieres av redaksjonen selv. Vi i Bortebest.no jobber begge som journalister, og erfarer at flere medier, også aviser, ikke finansierer alle produksjonskostnader av egen kasse. Én av dem er ELLE.
I vinter kjørte motemagasinet en sak om den populære bloggeren Camilla Pihls reise til Venezia i Italia. Hun er avbildet med vesker fra franske Louis Vuitton, som hadde betalt reisen, og om vi skal tørre å spekulere, så er det nok ikke bare reiseutgiftene som ble dekket. ELLE var kjent med finansieringen og hadde merket saken. Problemet var at merkingen var lite synlig. Vibeke påpeker i denne posten at ELLE bryter med Vær varsom-plakatens punkt 2.2 som krever at redaksjonen ikke skal ha kommersielle bindinger som kan føre til spekulasjon om uavhengigheten. Men det som virkelig får det til å renne over for Vibeke ved tastaturet, er at de kødder med Venezia. De har ikke gjort ordentlig research og resultatet er at det er flere faktafeil i reportasjen.
Natteliv i Venezia – by Vibeke
Det tok ikke mange timene fra Vibeke trykket «publiser» til journalistenes eget fagblad, Journalisten, ber om å bruke den. Så tar det av. Dagbladet kaster seg over saken og legger artikkelen øverst på Dagbladet.no. VGs Minmote-redaksjon følger opp. Trafikken inn til Bortebest.no er stor, cirka 15 000 brukere er innom Bortebest.no den dagen. På toppen ringer VGTV og vil ha Vibeke i studio for en debatt med Camilla Pihl. Vibeke takker nei.
Avisen Klassekampen tok saken videre og skrev om hvordan mediene visker ut skillet mellom betalt innhold og regulær journalistikk.
Journalist og forfatter Mari Grinde Arntzen skriver i en kronikk publisert på Nrk.no at når det kommer til mote, så glemmer ofte journalister og presse at de er journalister. De blir ofte mikrofonstativ for kapitalsterke aktører.
Det er i medienes interesse å skille seg fra de sponsede bloggerne og sette en tydelig grense mellom det betalte og rent journalistiske. Faglig sett er det avgjørende. Imidlertid ser vi ser ofte – og vet – at det slett ikke bare er motebladene som snubler i etikken. Vi er kjent med at også aviser lar seg invitere på reiser av diverse bedrifter – inne i mellom uten å merke i det hele tatt. De må bestemme seg: Følg Vær varsom-plakaten eller Vær ærlig.
For ordens skyld: Bortebest.no redigeres ikke under Vær varsom-plakaten.