Omsider har Italias politikere lovfestet et forbud mot at store cruiseskip kan seile inn gjennom Giudeccakanalen til Venezia. Vedtaket ble fattet i går, den 1. april – og det var nesten så jeg trodde det var aprilsnarr. Dette har Venezias beboere kjempet for i lang tid, og jeg er uendelig glad på deres vegne. For ikke å snakke om på vegne av verdensarven som Venezia er og rommer. Nå er det altså slutt på å få et glimt av på Markuskirken fra lugaren.

Venezia cruiseskip Giudeccakanalen
HURRA! Det er ikke lenger tillatt for cruiseskip å seile inn til Venezia på Giudeccakanalen (rød linje).

Så hvor skal cruiseskipene seile nå?

Konflikten om cruiseskipenes tilstedeværelse i Venezia har mange lag. Her er hovedpunktene:

  1. Behovet for å verne den unike arkitekturen og infrastrukturen som er bygget på påler i vannet.
  2. Behovet for å forhindre at de store cruiseskipene skaper strømninger i et sårbart miljø. Venezia er en synkende by.
  3. Behovet for å redusere antall dagsturister i Venezia. 50 000 daglige turister er ikke en bærekraftig form for turisme.
  4. Behovet for å ivareta menneskers sikkerhet. Det er ikke mer enn to år siden et cruiseskip kræsjet inn i en kai i Venezia.
  5. Behovet for å verne hele Venezialagunen, ikke bare den delen som er i umiddelbar nærhet til Venezia.

Vedtaket som ble fattet av fire ministre i går, er i første omgang midlertidig. Den midlertidige løsningen er at cruiseskip skal legge til i Marghera, som ligger ved en konstruert kanal på fastlandet. Marghera ligger dog fortsatt i Venezialagunen, og all cruisetrafikk vil dermed fortsette å påvirke det sårbare økosystemet som denne lagunen er.

Venezias lagune

Venezia lagune
Alt innenfor det røde området er Venezialagunen. Marghera ligger også her.

Venezialagunen er antageligvis verdens mest berømte lagune, nettopp på grunn av lagunebyen Venezia. Og lurer du på hva en lagune egentlig er, så er det en bukt som er mer eller mindre avsnørt fra havet. Her finnes et helt unikt økosystem sammenlignet med det man finner «utaskjærs», og den ideelle løsningen på Venezias cruisedilemma er altså å finne en havn som ligger utenfor lagunen.

Smellvakre Venezia fortjener at noen tar bedre vare på hennes levevilkår, der hun står i vann til knærne.

Hva skjer når cruiseskipene er ute av syne?

Det er et ordtak som heter «ute av syne, ute av sinn». Jeg kjenner at jeg blir umiddelbart urolig for denne såkalte midlertidige løsningen på Venezias cruiseproblematikk. Mon tro om folk flest ikke glemmer problemet når man ikke lenger ser megaskipene dundre forbi Markusplassen? Når dette groteske synet viskes ut fra netthinnen har jeg en følelse av at problematikken reduseres til en debatt for spesielt interesserte. Og hva skjer når man har investert millioner av euro for å bygge en cruiseterminal i Marghera? Skal den bare skrotes når man finner en bedre løsning? Dette er spørsmål jeg stiller her, men som jeg aller helst skulle ha stilt til cruisenæringen og statsminister Mario Draghi. Jeg håper inderlig at dette forbudet mot cruiseskip bare er begynnelsen på de grepene som må tas dersom barnebarna mine skal få oppleve magien jeg bare finner i Venezia.

I debatten om Venezias cruiseskip mener jeg vi alle har et ansvar. Cruisenæringen, italienske myndigheter, UNESCO og oss forbrukere. Ved å droppe cruise som legger til i Venezia, kan vi sende et verdifullt signal til cruiseindustrien.