Hot, hot, hot! 5 tips til hvordan du får sove i varmen.

Ta bedre instagrambilder
Når vi går mot kamera, bør du holde avtrykkerknappen inne. Capish?

Temperaturene er på vei opp, og etter mange lange og særdeles varme sommere i Spania, har jeg et tips eller to til hvordan du får sove i tropevarmen – som nå også er på vei til Norge.

hetebolge_andalucia
Sommeren er hot i Andalucia, og nattesøvnen er en utfordring når det er 28 grader på soverommet.

Når du ikke kan kle deg mer naken, vinduene ikke kan åpnes mer og du ligger og svetter i senga uten å røre på så mye som en finger – da er det på tide å ta grep. Aircon er selvsagt den ultimate redningen, men det er det ikke så mange som har hjemme. Jeg liker dessuten ikke å sove med aircon, både pga. støy og ekkel luftkvalitet.

Her er 5 tips som kan redde nattesøvnen om sommeren

1. Ikke tren om kvelden

Trening øker kroppstemperaturen, og derfor er det sånn at selv om du dusjer etter trening, så vil kroppen fortsette å svette. Trener du om kvelden, vil kroppen være varmere enn vanlig, og det er absolutt ikke å anbefale når gradestokken viser 30 grader. Tren heller om morningen. Jeg pleier å stå opp i sjutiden og komme meg ut av døren innen 7.30. Da er det fremdeles levelig ute.

2. Tenk pulspunkter

Tips for å få sove om sommeren.
Kjøler du ned pulspunktene, vil hele kroppen føles litt kjøligere.

Jeg lærte en gang at for å komme seg uti kaldt badevann (uten å se ut som en pyse), så hjelper det å dyppe håndleddene ned i vannet. Samme metode kan brukes på hete tropenetter. Fukt en klut som du legger i fryseren. Når du skal legge deg, legger du den frosne kluten på innsiden av håndleddene over pulsen. Dette avkjøler hele kroppen!

Varme sommernetter søvn
STIV: Kluten er helt stiv når du tar den ut av fryseren, men den lar seg forme rundt håndleddet etter noen få sekunder.

3. Kald dusj

Å dusje i kaldt vann før leggetid senker kroppstemperaturen. Dette er et must for meg i varmen!

4. Mindre alkohol, mer vann

Nattesøvn sommer
Sørg for at kroppen er godt hydrert før leggetid.

Det frister kanskje med et glass vin eller to i den lune sommernatten, men alkohol bidrar til å dehydrere deg. Sørg for å drikke minst en halvliter vann før leggetid. Kaldt vann gir meg en følelse av å kjøles ned innvendig.

5. Legg dynetrekket i kjøleskapet

Ekstreme temperaturer betyr ekstreme tiltak. Legger du dynetrekket ditt i kjøleskapet (pakket inn i en plastpose) i god tid før leggetid, har du et deilig og svalt teppe når du legger deg. Det fungerer også bra å gjøre dette med putetrekket – selv om effekten er kortvarig.

Hasta la vifta!

Skal du på ferie til Middelhavet? Da bør du gjøre deg kjent med Levante, Mistral, Meltemi, Sirocco og Poniente!

More from Vibeke Montero

Juleshopping i London

Juleshopping i London er retail therapy i verdens klasse. Trodde du som...
Read More

2 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *