Advarsel: Dette innlegget er skrevet i affekt. For hvorfor i huleste får cruiseskipene fortsatt seile rett forbi Markusplassen? Det skal ikke store feilberegningen til før en av Europas vakreste plasser – den aller vakreste i mine øyne – ødelegges for alltid. For deg som har vært der, vet du hvilket historisk sus du kan koble deg på når du står og beundrer den gullbelagte fasaden på den tusen år gamle basilikaen (Markuskirken) og det unike Dogepalasset. 

Venezia
Så mye vakkert på et sted. Ikke rart Markusplassen er attraksjon med stor A.

Grådigheten regjerer

Så hvorfor får cruiseskipene lov til å dundre forbi? Lokalbefolkningen har protestert i åresvis. «No Grandi Navi» er parolen deres. Det betyr «Ingen Store Skip». De ønsker at cruiseskipene ikke skal få seile inn gjennom Giudeccakanalen slik de gjør i dag. Grunnen til at ingen setter ned foten politisk, er at cruiseindustrien genererer store inntekter.

No grandi navi
I dag får cruiseskipene seile ut og inn av Venezia gjennom Giudeccakanalen. Bare få meter fra Markusplassen.

Ulykker skjer – og vil skje

Den 2. juni i år kolliderte MSC Opera med kaia på cruiseterminalen. Det var et skrekkscenario for hvilke krefter som er i sving, og de katastrofale konsekvensene det kan ha dersom et slikt skip skulle miste kontrollen i Giudeccakanalen.

I går skjedde det ved Markusplassen

I går var vi millimeter fra en slik katastrofe. Når det nyhetene i Norge? Neppe. Men det skal ikke et utpreget kreativt sinn til for å forstå hvordan denne nesten-ulykken kunne ha endt. Få meter fra en verdensarv som vi aldri vil kunne gjenreise eller få tilbake. HVA ER GALT MED POLITIKERNE?

https://youtu.be/CL2bdsTNz-s

Hva kan vi gjøre?

Jeg har selv seilt inn gjennom Giudecca-kanalen på et lite cruiseskip, og sukket over hvor vakkert det er. Men aldri mer. Uvitenheten over hvilken ødeleggende effekt disse skipene har på det skjøre økosystemet i en by som er bygget PÅ PÅLER I VANNET er fortid for mitt vedkommende. Nå mener jeg vi må ta ansvar for Venezia. Du og jeg. Jeg vurderer underskriftskampanjer som kan sendes til rederiene. For bør de ikke ta hensyn til havnene som er levebrødet deres? Og hvis vi – kundene deres protesterer – da har jeg et håp om at de vil høre på oss.

venezia_familie_08
I Venezia er de lei av de cirka 500 cruiseskipene som hvert år passerer Giudeccakanalen. Jeg synes det er på høy tid vi hører på lokalbefolkningen som er oppriktig bekymret for økosystemet i lagunen som er deres hjem.

Utrydningstruet by

Du har sikkert hørt om listen over utrydningstruede dyrearter. Men har du hørt om utrydningstruede steder? UNESCO har laget en slik liste, og du finner for øyeblikket 53 steder på denne listen. Deriblant det historiske sentrumet i Wien og Everglades i Florida. Nå oppfordres UNESCO til å inkludere Venezia på denne listen.

Venezia
Vakre Venezia sett fra vaporetto på vei til Markusplassen.

Ingen gjør noe

Men selv FNs organ for verdensarv tar ikke ansvar. Den 4. juli oppfordret Europa Nostra, en europeisk samlingsorganisasjon for kulturvernorganisasjoner, UNESCO til å inkludere Venezia på listen over truede steder. Les referatet fra UNESCOs årsmøte i Baku her. Men ingenting skjer. Jeg kan bare spekulere i hvilke summer som forhindrer sunn fornuft å trumfe gjennom.

Mens vi holder pusten…

Dette skjer – opptil 8 ganger per dag i Venezia i høysesongen!

Vi har hatt én ulykke og en nesten-ulykke så langt i sommer. Ingen liv har gått tapt, og fem mennesker har blitt skadd. So far, so good. Det som ikke skaper store overskrifter i versaler har en tendens til å skli forbi. Jeg har dessverre en teori om at inntil det umistelige går tapt, vil ingen kreve at noen tar ansvar for Venezia og lagunen hun er avhengig av.

Drit i det Venezia
En gang i året MÅ jeg til Venezia. Men aldri mer med cruiseskip!

Hva mener du – tror du det vil hjelpe med en underskriftskampanje? Jeg drar den gjerne i gang!