Fotoskolen – Portretter for viderekomne

Bedre bilder_11

Ok, nå regner jeg med at du har lest (og kanskje mestrer) de tre punktene i Fotoskolen – portretter som vi la ut i går. Da er det på tide å gå videre. Nøkkelen til et godt portrett er nemlig ikke helt finslipt enda, og i dag kommer tre nye tips. Disse er først og fremst myntet på deg som bruker systemkamera eller et avansert kompaktkamera.

1 – Blikkontakt

Skal personen se inn i kamera? Skal han eller hun lukke øynene, eller se bort? Her finnes det ingen regler, men i min verden som reisefotograf er det blikkontakt som gjelder. Vær gjerne kreativ med vinkler, og husk at jo mer avslappet modellen er, jo bedre blir bildene. Alltid.

Blikkontakt fungerer ekstra godt når modellen har vakre øyne:)

Blikkontakt fungerer ekstra godt når modellen har så vakre øyne:)

2 – Valg av objektiv

Du har kanskje hørt om vidvinkel, standardobjektiv og telelinse? Hva er best egnet for portrettfotografering?

De fleste digitale speilreflekspakkene selges med en standardzoom på cirka 24 – 70mm. Det er denne brennvidden som best imiterer den vinkelen vi bruker med våre egne øyne, og disse er godt egnet som portrettobjektiv. Du bør ikke åpne opp mer enn 35 mm. Alt under 35 mm heller mot det som kalles vidvinkel, og gir et forvrengt perspektiv med forstørret nese. Vidvinkelobjektiv (10 – 24mm) er altså dårlig egnet til portrettfoto. Teleobjektiv (50mm og oppover) kan fungere godt som portrettobjektiv, forutsatt at man klarer å holde kamera i ro, og bruker en rask lukkertid.

Men kanskje du har et kompaktkamera med zoomobjektiv, og ikke må forholde deg til ulike objektiver? Da gjelder akkurat de samme reglene, og måten du kontrollerer det på er å sjekke zoomen før du trykker på avløseren.

Både avstanden til motivet og hvilket objektiv/zoom du bruker har noe å si for utfallet. Prøv gjerne ulike kombinasjoner, og husk at nærbilde med vidvinkel er fyfy når det gjelder portrettfoto.

Både avstanden til motivet og hvilket objektiv/zoom du bruker har noe å si for utfallet. Prøv gjerne ulike kombinasjoner, og husk at nærbilde med vidvinkel er fyfy når det gjelder portrettfoto.

3 – Lyskontroll

Hvis du klarer å kontrollere lysforholdene ligger alt til rette for at du skal kunne ta gode portretter. Jeg snakket om vanskelige lyssituasjoner i forrige post, og viktigheten av å bruke blitz selvom sola skinner. Det er jo da det er spesielt viktig! Men blitzlys gir et veldig hardt lys, som kan gi blank hud og røde øyne. Det er ikke så flatterende, så hvorfor ikke la blitzen skinne inn i en reflektor, og kun bruke det reflekterte lyset for å lyssette modellen din?

For å gjøre dette, trenger du en blitz som du kan skifte retningen på. Disse kan du også ta av kamera, slik at lyskilden ikke sitter rett over objektivet. De koster omtrent totusen kroner, og vil garantert forbedre bildene dine.

Bedre bilder_8

Har du en slik blitz, åpner det seg mange muligheter:

Den enkleste bruksmåten er å vri på blitzhodet og rette det mot et hvitt tak eller en hvit vegg. Eventuelt en reflektor, dersom tak og vegger ikke er hvite, eller du vil ha full kontroll på lyskilden din. Fra de hvite flatene reflekteres lyset mot motivet ditt, og gir et mye jevnere lys enn direkte blitzlys. Denne metoden fungerer veldig bra, og jeg tar utrolig mange av bildene mine på denne måten.

En annen måte å bruke en slik blitz på er å bruke den av kamera, og sette den på et eget stativ, evt. håndholde den. Blitzen trigges via en kabel eller ved hjelp av kameraets innebygde blitz. Husk at du kan regulerer lysstyrken på blitzen manuelt slik at den bare fyller inn lys der det er ønskelig.

 

Lykke til!

 

Vibeke Montero
 

Oppdragsgivere: Egmont Publishing (Kamille, Kamille Puls, Hjemmet, Foreldre & Barn), Bonnier (Tara, Tara Frisk), Vagabond, Aftenposten, VG, med flere.

Favorittsted: Verdens vakreste by Venezia. Estetikken treffer meg midt i hjertet hver gang, og jeg elsker å bare gå rundt, helst om høsten, og snuse inn lukten av fuktig treverk til lyden av de skvulpende, melketurkise kanalene.

Beste reiseminne: Da jeg møtte mannen min i soloppgangen på Taj Mahal i 1995. Det var tidenes tjukkeste tåke, og selvom vi sto en meter fra den majestetiske bygningen, kunne vi ikke se den. Derfor begynte vi å snakke sammen i stedet…

Verste reiseminne: Da jeg havnet i rettsak i Marokko etter å ha kjørt på en liten jente som brakk benet. Grøss og gru.

[email protected]

Gode debatter er verdifulle. Vi ønsker oss en saklig debatt, og har ikke rom for hets, sjikane eller andre former for netthat. Bortebest fjerner innlegg som vi ikke føler hører hjemme i det offentlige rom.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *