Überlegen kjøring

Über-mobil-iPhone-1050
Med Über og mobiltelefon slipper du å stå i drosjekø.

Jeg liker ikke å betale for mye. Etter at jeg lastet ned Über-appen kjører jeg «drosje» til halv pris. Opplevelsen kan sammenlignes med å gå fra flipptelefon til iPhone. Alt er enklere og kulere.

Det begynte med at jeg gikk innom en møbelbutikk hvor det var salg. Prisen på møbelet jeg ønsket meg var satt ned med 30 prosent. Ettersom jeg hadde kommet med bussen, spurte jeg butikkselgeren hvor mye de skulle ha for å frakte varene hjem. Det kostet 1 050 kroner for den 18 kilometer lange veistrekningen fra butikk til bolig.

It’s now or never! Nå måtte jeg teste Über. Jeg åpnet den lille svarte appen og opp poppet en sjåfør med Volkswagen og bagasjerom. Jeg skrev inn hvor jeg befant meg og hvor jeg skulle. Über anslo at det kom til å koste rundt 300 kroner. Få minutter svingte en nyvasket bil inn foran butikkens lager. Sjåføren hilste blidt, pakket kassene inn i bilen og så kjørte vi avgårde.

Über screenshot New York

Slik ser Über-skjermen ut når du er i New York. Du kan velge mellom limo, vanlig bil eller el-bil. Kult, ikke sant?

Kobler passasjer med sjåfør

Über er et selskap som kobler folk med bil med folk som trenger skyss. Hovedkvarteret ligger i San Francisco, California. Via GPS-en i mobilen forteller Über sine tilknyttede sjåfører på hvilket gatehjørne, bar eller butikk du står.  Du legger inn adressen du skal til og får prisoverslag på hvor mye det koster. Så ser du sjåførene som er i området. Den som er nærmest, plukker deg opp. Du kan se sjåføren starte og kjøre i din retning – helt fram til bilen står foran nesen din. Regningen gjøres opp i Übers system og du behøver ikke en gang å ha med deg kort eller penger – for du har på forhånd lagt inn kredittkortet ditt i appen. Etter turen sender Über kvittering til deg på epost. Ingen fare for at noen blir ranet.

Vel framme på min adresse i Oslo, hjalp sjåføren meg av med møbelkassen. Det var ikke hans jobb, men han insisterte. I appen kan du vurdere sjåføren og gi ham eller henne, inntil fem stjerner. Sjåføren kan gjøre det samme med deg som passasjer. Jeg fikk fem stjerner av sjåføren og ble kjempeglad. Og han fikk selvsagt fem tilbake. Det var ingenting å utsette på ham.

Pris: 309 kroner. Til sammenligning kjørte en drosje meg den samme strekningen à 18 kilometer innenfor Oslo og det kostet cirka 500 kroner.

Problemer med Über

Var det et problem underveis? Ja, Übers GPS sviktet oss et stykke på veien og vi måtte sette inn bilens egen GPS. Det var ifølge sjåføren en midlertidig feil. Når jeg har kjørt vanlig drosje, opplever jeg oftere enn akseptabelt at drosjesjåførene ikke kjenner helt alminnelige adresser i Oslo. For ikke lenge siden hjalp jeg en sjåfør å finne en adresse i kartboken hans – på papir. Flere sjåfører snakker så dårlig norsk og engelsk at det er vanskelig å formidle adressen du skal til. De får rett og slett ikke til å plotte adressen inn i drosjens GPS. Da hadde en app der jeg kan skrive inn adressen jeg skal til vært enklere for alle parter.

Hvordan er det med sikkerheten? Ratingsystemet gjør at de minst populære sjåfører (og passasjerer) stemmes ut. Det er likevel vært flere nyhetsoppslag om overfall i Über. Men det har det også vært i vanlige drosjer. Arfan Qadeer Bhatti har kriminelt rulleblad som blant annet inkluderer å ha skutt mot en synagoge i Oslo. Han fikk i 2012 kjøreseddel av politiet som gir ham adgang til å kjøre drosje.

Über, skatt og avgift

Über-sjåfører i trafikk risikerer for tiden at bilene deres blir avskiltet for brudd på yrkestransportloven. Konkurrentene i drosjenæringen, har – med rette – påpekt at Über får konkurransefordeler de ikke har, gjennom at de ikke betaler skatt og merverdiavgift. Men straff og mer regulering er ikke løsningen. Teknologien har gjort at delingsøkonomien øker med 25 prosent hver år, dette ifølge et anslag fra Europakommisjonen. Folk omfavner den fordi den gavner oss. Da må reglene tilpasses utviklingen økonomien og ikke verne om utdatert teknologi og næring. I Nederland og Portugal er man i ferd med å gjøre nettopp det.  Fra og med 2015 betalte Airbnb turistskatt i Nederland og fra og med 2016 betaler de skatt i Portugal. Skatten innkreves av gjestene, dette ifølge Airbnb. 

Etter jomfrustuntet har jeg kjørt Über én gang til. Opplevelsen var like bra. I Oslo er kollektivtransportilbudet så bra at du strengt tatt ikke trenger bil. De eneste gangene jeg trenger bil er når jeg skal frakte store gjenstander. Det gjør Über for meg nå. Mitt transportbehov er ganske enkelt dekket på en effektiv, miljøvennlig og lommebokvennlig måte. Nå ønsker jeg at alt skal være som Über.

Vibeke i Bortebest.no tester Airbnb

 

Inga Ragnhild Holst

Oppdragsgivere: Har skrevet for cirka 40 magasiner og aviser, blant annet VG, Hjemmet, NTB Tema, Dagbladet Magasinet, A-magasinet, Dagsavisen, Henne, Kamille, DinSide og mexicanske Gatopardo. Jeg har vært bidragsyter i kokeboken Folk og mat, og i 2014 har jeg bidratt på kokk Ørjan Johannessens kokebok, Min mat.

Favorittsted: New York. Jeg elsker energien. De mange entreprenørene inspirerer meg. Det beste er likevel at jeg kan danse salsa med cubanerne på et hjørne og spise thaisuppe på det neste.

Beste reiseminne: Å kjøre i Sør-Amerika. Trafikkbildet er tidvis loco. Det beste er når vi har fått bilder og intervjuer på harddisken og kan ta en øl, enten det er i landsby i Amazonas eller i en storby som Bogotá, og snakke om dagens opplevelser.

Verste reiseminne: Da min sønn som da var 12 år og jeg ble anholdt av politiet Cuba. Vi ble holdt på politistasjonen noen timer og politiet ville blant annet “fjerne filmen” i kameraet.

inga@bortebest.no

Gode debatter er verdifulle. Vi ønsker oss en saklig debatt, og har ikke rom for hets, sjikane eller andre former for netthat. Bortebest fjerner innlegg som vi ikke føler hører hjemme i det offentlige rom.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *