Det tok nøyaktig 3 dager å motta kompensasjon etter at min flyreise med Flyr ble kansellert i forrige uke. Flyr gikk konkurs to dager før reisen vår fra Malaga til Oslo – men banken min har imponert meg i opprydningen.

Jeg hadde sett for meg lange ventetider og kompliserte søkeprosesser, men ble positivt overrasket over hvor raskt jeg fikk pengene tilbake på konto. Prosessen var i tillegg overraskende enkel!

Banken kompenserer

Hele prosessen med å få tilbake pengene gikk gjennom banken. Jeg kontaktet ikke Flyr. Min bank hadde lagt ut direktelenke på forsiden til hvordan man skulle gå frem for å få kompensering for kansellerte reiser med Flyr, men ikke alle banker har dette.

Velg «klage og reklamasjon»

Alle banker har en egen lenke/fane for klage og reklamasjon. Det er her du skal inn for å kreve din Flyr-kompensasjon. Husk bare å logge deg inn først, sånn at du har tilgang til kontobevegelsene dine. Så huker du av for at du ikke har mottatt varen du har betalt for på grunn av konkurs. Du vil få spørsmål om reiseforsikringen din dekker tapet – svar NEI. Deretter svarer du JA på at du har kontaktet selskapet direkte.

Dette legger du ved

Det eneste du trenger å gjøre er å legge ved et skjermdump av Flyrs forside der det går frem at de er konkurs. Den ser slik ut:

Flyr kompensasjon skjermdump
Bruk gjerne dette skjermdumpet, eller gå inn på Flyr.com og lag ditt eget.

I tillegg må du legge ved en bekreftelse på flyreisen du søker kompensasjon for:

Flyr kompensasjon

Kryss av i dine utbetalinger

Til slutt får du opp en oversikt over dine kontobevegelser, og der finner du frem til transaksjonen du ønsker kompensasjon for. Da er det bare å huke av, også er det bare å vente på at pengene tikker inn på kontoen igjen. Etter 3 dager fikk jeg denne hyggelige bekreftelsen på SMS:

Kompensasjon fra Flyr etter 3 dager
Vi kom oss til Norge til slutt, til tross for at Flyr gikk konkurs to dager før reisen. Betryggende at kompensasjonen kom raskt inn på konto.