Fotoskolen – Portretter for viderekomne
Portretter er noe av det jeg tar aller mest av i jobben som reisejournalist. Da gjelder det å vite hvordan man tryller med lys, og får motivet til å slappe av.
Portretter er noe av det jeg tar aller mest av i jobben som reisejournalist. Da gjelder det å vite hvordan man tryller med lys, og får motivet til å slappe av.
Ok, nå regner jeg med at du har lest (og kanskje mestrer) de tre punktene i Fotoskolen – portretter som vi la ut i går. Da er det på tide å gå videre. Nøkkelen til et godt portrett er nemlig ikke helt finslipt enda, og i dag kommer tre nye tips. Disse er først og fremst myntet på deg som bruker systemkamera eller et avansert kompaktkamera.
Skal personen se inn i kamera? Skal han eller hun lukke øynene, eller se bort? Her finnes det ingen regler, men i min verden som reisefotograf er det blikkontakt som gjelder. Vær gjerne kreativ med vinkler, og husk at jo mer avslappet modellen er, jo bedre blir bildene. Alltid.
Du har kanskje hørt om vidvinkel, standardobjektiv og telelinse? Hva er best egnet for portrettfotografering?
De fleste digitale speilreflekspakkene selges med en standardzoom på cirka 24 – 70mm. Det er denne brennvidden som best imiterer den vinkelen vi bruker med våre egne øyne, og disse er godt egnet som portrettobjektiv. Du bør ikke åpne opp mer enn 35 mm. Alt under 35 mm heller mot det som kalles vidvinkel, og gir et forvrengt perspektiv med forstørret nese. Vidvinkelobjektiv (10 – 24mm) er altså dårlig egnet til portrettfoto. Teleobjektiv (50mm og oppover) kan fungere godt som portrettobjektiv, forutsatt at man klarer å holde kamera i ro, og bruker en rask lukkertid.
Men kanskje du har et kompaktkamera med zoomobjektiv, og ikke må forholde deg til ulike objektiver? Da gjelder akkurat de samme reglene, og måten du kontrollerer det på er å sjekke zoomen før du trykker på avløseren.
3 – Lyskontroll
Hvis du klarer å kontrollere lysforholdene ligger alt til rette for at du skal kunne ta gode portretter. Jeg snakket om vanskelige lyssituasjoner i forrige post, og viktigheten av å bruke blitz selvom sola skinner. Det er jo da det er spesielt viktig! Men blitzlys gir et veldig hardt lys, som kan gi blank hud og røde øyne. Det er ikke så flatterende, så hvorfor ikke la blitzen skinne inn i en reflektor, og kun bruke det reflekterte lyset for å lyssette modellen din?
For å gjøre dette, trenger du en blitz som du kan skifte retningen på. Disse kan du også ta av kamera, slik at lyskilden ikke sitter rett over objektivet. De koster omtrent totusen kroner, og vil garantert forbedre bildene dine.
Har du en slik blitz, åpner det seg mange muligheter:
Den enkleste bruksmåten er å vri på blitzhodet og rette det mot et hvitt tak eller en hvit vegg. Eventuelt en reflektor, dersom tak og vegger ikke er hvite, eller du vil ha full kontroll på lyskilden din. Fra de hvite flatene reflekteres lyset mot motivet ditt, og gir et mye jevnere lys enn direkte blitzlys. Denne metoden fungerer veldig bra, og jeg tar utrolig mange av bildene mine på denne måten.
En annen måte å bruke en slik blitz på er å bruke den av kamera, og sette den på et eget stativ, evt. håndholde den. Blitzen trigges via en kabel eller ved hjelp av kameraets innebygde blitz. Husk at du kan regulerer lysstyrken på blitzen manuelt slik at den bare fyller inn lys der det er ønskelig.
Lykke til!