Pressereise

I går kveld kom datteren min Siena og jeg hjem etter fire netter i Dubai. Vi var der først og fremst for å teste hvor familievennlig Dubai kan være – mer om dette senere – men selv det kan by på pakkeutfordringer i et samfunn hvor kvinnene tradisjonelt gjemmer bort hår, skuldre, utringning og knær.

Muslimske kleskoder

Å pakke til en reise i et muslimsk land synes jeg alltid er vanskelig. Jeg vil ikke tråkke på følsomme, religiøse tær, samtidig som jeg ikke vil dekke meg til.

Denne gangen måtte det en shoppingøkt til i forkant av reisen, ettersom det allerede er full sommer i Dubai og min sommergarderobe for lengst er solbleket med slapp elastikk.

Planen var som sagt å kle seg i plagg som ikke pirker borti religiøs etikette på noe vis, og øverst på lista sto en anstendig badedrakt. Kaster du et blikk på bildet, ser du at den planen gikk i vasken. Jeg får skylde på at shoppingrunden min foregikk med to tenåringer, og at jeg hadde fem minutter på meg i hver butikk før de mistet alt som ligner tålmodighet. Til deres forsvar skal det sies at de var brutalt ærlige i prøverommene, noe som forkortet prosessen betraktelig.

«Du ligner en pensjonist på tur» og «Du trenger lengre ben for å ha sånn bukse» fikk meg til å henge tilbake mine utvalgte plagg raskere enn en modell rekker å kaste opp lunsjen sin.

Dag 1 – Dubai Parks and Resorts

Aller først; Dubai Parks and Resorts er en fornøyelsespark bestående av tre områder. Det er et enormt utendørs område, og det barnet som ikke finner noe morsomt å finne på her, bør utredes. Jeg tenkte at jeg skulle kle meg i noe komfortabelt og sommerlig, ettersom det var over tretti grader og vi skulle være utendørs hele dagen.

Dubai_Vibeke_pakketips_02
Legoland i Dubai. T-skjorte fra Levis * Shorts fra fjorårets sommergarderobe

Jeg merket allerede i frokostsalen at bena ble litt i overkant synlige i denne korte shortsen. I tillegg skled den enda lenger oppover jo lenger utover dagen det ble. Svette lår, altså! Ti minuspoeng til reisens første faux pas.

Dag 2 – strand og ørken

Ettersom hotellet vi bodde på ikke lå ved stranden, dro vi til Jebel Ali Beach Hotel for å lounge, bade og sole om formiddagen. Her fikk jeg testet min nye badedrakt fra Zara, og jeg følte fort at den lignet mer på en undertøysbody enn en badedrakt. Den var ikke skåret veldig diskrét for å si det sånn. Men men. Det er gudskjelov mye man slipper unna med inne på hotellområdene som hadde vært helt uspiselig i det offentlige rom.

Dubai_Vibeke_01
Badedrakt Zara * Solbriller Stradivarius

Jeg er ikke typen til å ligge på en solseng med håndkle over meg av den grunn, så badedrakten fikk dyppet seg både i havet og i bassenget. Den satt overraskende godt til tross for at den var skåret lavt både foran og bak, og jeg gleder meg til å bruke den på strandbar når sommeren kommer til Spania.

Dubai_Vibeke_pakketips_05
Deilig med sol på kroppen og sand mellom tærne! Tunika fra Zara 2016.

Etter tre timer i solen ble vi hentet i en stilig jeep av Knight ørkensafaritours. Det bar rett ut i ørkenen, der bilen danset gjennom sanddynene mens Siena og jeg satt og holdt pusten i baksetet. Veldig, veldig gøy!

Dubai_Vibeke_pakketips_01
Bukse Zara * Topp Zara

Her følte jeg at jeg traff blink med mitt heldekkende antrekk, helt til vi skulle ri på kamel, og jeg fikk volangen i ansiktet. Men alt i alt, var jeg fornøyd med dette antrekket i Dubais ørken. Det var ekstra digg å kunne kippe av seg sandalene i en fei og gå barbent i den myke sanden.

Dag 3 – Burj Khalifa, Dubai mall og fornøyelsespark

Vi startet dagen med et besøk i verdens høyeste bygning; Burj Khalifa. Burj betyr tårn, og Khalifa fordi det er oppkalt etter presidenten i De forente arabiske emirater, Khalifa bin Zayed Al-Nahyan.

I Dubai Mall – verdens største kjøpesenter – gjelder strenge regler for hva som er akseptabel attire. Kvinnelige turister som ikke dekker til skuldre, eller som tropper opp i miniskjørt, risikerer å bli tilsnakket og vist bort av sikkerhetsvaktene. Dette var jeg klar over på forhånd, så jeg kjørte langbukse og t-skjorte. Det er heller ikke lov å leie eller kysse på kjæresten her inne.

Dubai_Vibeke_pakketips_07
Utsikten fra Burj Khalifa (verdens høyeste bygg) er svimlende. Bukse Zara * T-skjorte Stradivarius

Som dere ser av bildene over, så ble det ikke mange anledninger til å pynte seg på reisen. Det vil si, ikke mens man er ute i gatebildet. Da gjør man lurt i å kle seg fornuftig slik at de lokale ikke blir brydd eller støtt. Selv kler de seg svært tradisjonelt med fotside, hvite khandoura (også kalt dishdash) for menn, og svarte, heldekkende abaya for kvinner.

Inne på hotellet er kleskoden mer avslappet, og jeg kunne bruke de to kjolene jeg hadde pakket med meg. En var for kort, og den andre hadde åpning på skuldrene! Smart.

Dubai_Vibeke_pakketips_09
Meydan Hotel ligger tett innpå Dubais største galoppbane. Kjole Zara.
Dubai_Vibeke_pakketips_08
Hotellene er en frisone i Dubai, og kleskoden er mer avslappet. Kjole Zara.
Dubai_Vibeke_pakketips_06
Jeg valgte denne kjolen fordi den dekket skuldrene. Jeg glemte å sjekke lengden! Kjole Zara.

Basert på pakkeblemmen min, kan jeg nå komme med kvalifiserte tips til hva som bør med i Dubai-kofferten.

• lange, tynne bukser og/eller lange skjørt
  • kjoler som dekker skuldre og knær
  • badedrakt og/eller bikini (gjerne en som viser mindre hud enn min badedrakt). Aldri toppløs i Dubai!
  • t-skjorter, bluser og topper som ikke er for dypt utringet og som dekker skuldrene. Altså ingen spaghettistropper.
  • et sjal. Dette lille plagget kan redde deg med en liten manøver dersom du føler deg for avkledd.