Sånn tjente jeg 7.000 kr på et forsinket fly
Du har rettigheter ved forsinket fly. Bruk dem! Jeg fikk tilbake 16.000 kroner da jeg sendte inn en klage til British Airways.
Du har rettigheter ved forsinket fly. Bruk dem! Jeg fikk tilbake 16.000 kroner da jeg sendte inn en klage til British Airways.
I fjor sommer fløy jeg tur/retur Gibraltar-London med familien. Vi skulle oppleve kanalbåtferie i England, husbåt i Bath og en uke på roadtrip i Cornwall. Opplevelsene sto i kø, og vi gledet oss.
Jeg kan med hånden på hjertet si at vi hadde en fantastisk familieferie (og det er det ikke alltid vi har). Helt til vi skulle fly tilbake til Gibraltar.
Da flyet skulle gå den 19. juli klokken 14.4o fra Heathrow, ble vi sittende uvanlig lenge å vente. «Lang kø», sa piloten over høyttalersystemet. I setet foran meg satt det en pensjonert pilot, og han var raskt ute med sin teori om at «her kommer vi til å bli sittende lenge». Han hadde hørt en lyd i hjulet som bare han forsto hva var. Jeg husker ikke lenger hva den tekniske feilen var, men vi ble etterhvert gjort oppmerksomme på at flyteknikerne skulle forsøke å fikse det. Vi ble sittende ombord i halvannen time. To timer. To og en halv time…
Så fant de ut at feilen ikke lot seg reparere, men visste ikke om de skulle utsette flyvingen til neste dag, eller sette inn et annet fly på strekningen. For å gjøre en lang historie kort, så fant de en annen maskin. All bagasje og alle passasjerer måtte ut, og minuttene gikk. Da vi omsider var klare for take off var klokken 19.30, altså nesten fem timer senere enn planlagt. Ingen krise for oss som reiste med store barn, men jeg synes synd på alle de som reiste med små barn og babyer. Ventetiden ble lang, og det var noen trøtte, små turister som landet i mørket på Gibraltar litt før midnatt.
Den pensjonerte piloten i setet foran meg sørget for å fortelle alle at vi måtte søke om kompensasjon. «Husk at hvis du ikke søker, får du ingenting selv om du har krav på det!» sa han.
Man har krav på erstatning dersom flyet er forsinket i tre timer eller mer på grunn av omstendigheter som ligger innenfor flyselskapets kontroll, som f.eks teknisk feil eller underbemanning. Dårlig vær eller streik gir ikke grunnlag for kompensasjon.
Hvor mye du får i kompensasjon avhenger av distansen du skal fly. Du trenger ikke selv å spesifisere hvilken distanse flyreisen din var. Det regner de ut.
Navnet ditt, navnet på evt. andre i reisefølget ditt, kontaktdetaljer, bookingreferanse og en beskrivelse av hva som skjedde. Jeg holdt meg til harde fakta og klokkeslett i min klage, og utelot alle utrop for følelser. Etterhvert som jeg skjønte hvor dette bar, tok jeg notater underveis. F.eks om når vi fikk de ulike beskjedene av piloten og hva som skjedde når. Det gjorde det enkelt å skrive klagen i etterkant.
Alle flyselskap har egne skjema for dette på nettsidene sine, og Forbrukerrådet har en god oversikt med direktelenker til de ulike flyselskapenes klagesider. Du finner oversikten her.
Den 20. juli 2018 (dagen etter forsinkelsen) sendte jeg inn klage til British Airways.
Den 15. august 2018 fikk jeg et langt svar der flyselskapet beklaget hendelsen og ga meg medhold i søknaden om kompensasjon. Vår strekning var mellom 1,500 km – 3,500 km, så vi ble kompensert 4000 kroner hver.
Den nette sum av 16.000 kroner var inne på kontoen min et par dager senere. Den opprinnelige prisen for billettene var 9.031 kroner, så dette var 7.000 kroners fortjeneste. Aldri så galt at det ikke er godt for noe!
Orker du ikke å klage selv, så anbefaler jeg selskapet Compensair, som gjør jobben for deg. Du får et svar på 2 minutter om du har en klage som kan gi kompensasjon, og hele prosessen skjer sømløst og uten at du trenger å løfte en finger!