Heite homser, ja takk!

Summer 2016
Ekte kjærlighet fronter Star Tours nye reklamekampanje. Paret i filmen er par i virkeligheten også. Foto: Star Tour
TUI tør! Vi klapper begeistret i hendene over charteroperatørens kampanje som viser heite homser på ferie. Det er jammen på tide!

I forrige uke lanserte Tui (daværende Star Tour) sin nye reklamekampanje for voksenhotellene Sensimar. En av videoene viser et tydelig forelsket, homofilt par der den ene bærer den andre opp av et vakkert, indigoblått Middelhav.

Se filmen her:

Kraftige reaksjoner

Hadde dette vært et heterofilt par, hadde ingen reagert. Reklamen hadde føyd seg pent inn i rekken over andre intetsigende reklamefilmer som viser lykkelige par på ferie. Her tar TUI steget litt lenger, og reaksjonene har ikke uteblitt.

– Reklamefilmen er en del av en større sommerkampanje for vårt nye voksenkonsept Sensimar, sier kommunikasjonsansvarlig i TUI, Nora Aspengren, til Bortebest.no
Målet med kampanjen er å formidle følelser, vise ulike typer voksenferier og viktigst av alt ønsker vi å vise at alle er velkommen hos oss, sier Aspengren.

Kjærligheten seiret

Selskapet er med rette stolte av kampanjen. -Vi var veldig spente da vi lanserte filmen, og vi satt klistret til Facebook for å følge med. Dessverre fikk vi en del negative kommentarer i begynnelsen, men det gikk ikke lang tid før de positive kommentarene overskygget de negative. Kjærligheten seiret. Flere av de som ytret sterke, negative meninger har nå valgt å slette innleggene sine selv, og bare det er jo en liten seier, sier Aspengren.

Sensimar_screenshot
Ikke alle var positive til kampanjen, men de har selv valgt å slette innleggene sine på Star Tours Facebooksider.

 Vi følger etter

Jeg har selv tenkt at føringene for hvilke bilder som kommer på trykk i magasinene, ukebladene og avisene jeg skriver for, er veldig smale. Hvorfor ikke bruke et bilde av et homofilt par i solnedgang som oppslagsbilde i en reisereportasje? Ikke for å være politisk korrekt, men fordi det er like naturlig som å bruke et heterofilt par.
Om vi virkelig ønsker oss et tolerant samfunn, så har både media og reklamebransjen et ansvar. Så et stort hurra og gratulerer til TUI for gjennomføringen av en flott kampanje! Bortebest.no er imponerte, og håper at dette åpner døren for at vi kan levere mer ekte bilder til redaksjonene også. Vi skal i hvertfall gjøre et forsøk!
Sensimar Grand Mediterraneo Resort and Spa by Atlantica
Slike sydenreklamer er vi godt vant med. Heterofil idyll i bassenget. Foto: Star Tour

FAKTA

Filmen er spilt inn på Sensimar Imperial Resort på Rhodos, og er et ledd i en større kampanje. Første del av kampanjen viste et heterofilt par på ferie og neste viser en mor og datter på ferie. Felles for filmene er at menneskene står i relasjon til hverandre også i virkeligheten også, slik at følelsene vi ser er ekte.

Vibeke Montero

Oppdragsgivere: Aftenposten, VG, Egmont Publishing, med flere.
Favorittsted: Verdens vakreste by Venezia. Estetikken treffer meg midt i hjertet hver gang, og jeg elsker å bare gå rundt, helst om høsten, og snuse inn lukten av fuktig treverk til lyden av de skvulpende, melketurkise kanalene.
Beste reiseminne: Å stå ansikt til ansikt med fjellgorillaene i Bwindi Impenetrable Forest i Uganda.
Verste reiseminne: En reise til Marokko da jeg først ble frastjålet passet, og så havnet i rettsak etter å ha kjørt på en jente som brakk benet. Grøss og gru.
[email protected]

Mer fra Vibeke Montero

5. juni 2016

Fra tamme tigere og stengte øyer i Thailand til svart iskrem og...
Les Mer