En viktig del av ferien for mange er å dokumentere hvor gøy man har det. Sånn var det da vi hadde filmruller i kameraene, og sånn er det i hvertfall nå som mobilene tar så bra bilder. Følger du disse tre rådene, lover jeg deg at portrettene dine vil bli bedre.

Under fotoutdannelsen i England, repeterte foreleserne til det kjedsommelige at å være fotograf er å være en problemløser. De hadde rett. Er det mørkt, må du skape lys. Er det bevegelse, må du fryse den. Er det for skarpt lys, må du gjøre det mykere. Men hvordan?

3 tips til bedre portrettbilder

Her har jeg bedt datteren min om å stille seg i skyggen for å skape et parisisk miljøportrett. I skyggen får du bilder uten skygger i ansiktet.
Her har jeg bedt datteren min om å stille seg i skyggen for å skape et parisisk miljøportrett. I skyggen får du bilder uten skygger i ansiktet.

1 – Jevn belysning

Er ansiktet jevnt belyst? Husk at store kontraster er vanskelig for et kamera å hanskes med, da blir gjerne skyggene gjengrodde og svarte.

Løsning: Ta bilder der lyset er jevnt – gjerne i skyggen. Husk at morgensol og kveldssol er mykere enn midt-på-dagen-sol. En tommelfingerregel er å alltid bruke blitz når du tar bilder i skarpt sollys for å lyse opp i skyggeområdene.

2 – Skarpt sollys

Hvor skinner sola fra? Kikk opp, og sjekk hvor lyset kommer fra. Hvis sola skinner fra bak den du skal ta bilde av (motlys), er det veldig sannsynlig at personen blir seende nesten svart ut. Et typisk scenario er på stranda, der du vil ha bilder i strandkanten med havet bak ‘modellen’.

Det er utfordrende å ta bilder i motlys, med mindre du ønsker skarpe silhuetter.
Det er utfordrende å ta bilder i motlys, med mindre du ønsker skarpe silhuetter.

Løsning: Som nevnt under forrige punkt bør du bruke blitz for å lyssette den du vil ta bilde av. Er du hakket mer avansert, kan du reflektere lyset fra sola tilbake på personen ved hjelp av en reflektor (og en reflektor kan godt være et hvitt strandhåndkle altså). En annen  løsning kan være å be modellen bevege seg, eller at du beveger deg rundt han/henne. Noen ganger holder deg at han eller hun snur på ansiktet for at lyset skal skinne på og ikke bak det.

Jobb deg rundt motivet, og forsøk å ha sola i ryggen når du fotograferer.
Jobb deg rundt motivet, og forsøk å ha sola i ryggen når du fotograferer.

 

3 – Bakgrunnssjekk

Hvordan er bakgrunnen? Vel så viktig som ansiktet til den du skal fotografere, er bakgrunnen. Det er fort gjort å glemme å hva som finnes bakenfor motivet ditt, men parasoller, trær, lyktestolper, flagg, osv kan fort se ut som om de gror ut av hodet til ‘modellen’.

Løsning: Ta en grundig kikk på bakgrunnen gjennom kameraet for å sjekke at den er renest mulig. Unger plaskende på neonrosa bademadrasser gjør seg som regel dårlig i bakgrunnen. Noen bilder, derimot, handler om akkurat det som beveger seg i bakgrunnen, som dette:

Så synd at mannen og sønnen min var så opptatte med å bygge sandslott at de gikk glipp av 'bakgrunnen'.
Så synd at mannen og sønnen min var så opptatte med å bygge sandslott at de gikk glipp av ‘bakgrunnen’.