Dum i Dubai?
Norske influensere er i Dubai. Det skal ikke mer til før debatten raser i bloggverdenen.
Norske influensere er i Dubai. Det skal ikke mer til før debatten raser i bloggverdenen.
Norwegian har invitert et knippe norske influensere til Dubai, og reaksjonene har ikke latt vente på seg. Programleder Morten Hegseth fronter kritikken mot influenserne, og får støtte av generalsekretæren i Amnesty Norge. Debatten er denne: Hvordan kan de reise til Dubai og bare vise frem solsiden i et homofiendtlig land uten grunnleggende rettigheter for kvinner?
Tja, si det. På samme måte som vi reiser til den nye charterfavoritten Albania der menneskesmugling av barn og kvinner er et pågående problem. Til Brasil der 227 homoseksuelle ble drept i fjor på grunn av sin legning. Til Den Dominikanske republikk der abort er kriminelt. Til Egypt som praktiserer tortur i fengsel. Til India der over 300 000 kvinnemishandlingssaker ble rapportert i 2016? Alt dette i følge Amnesty International.
Og hvordan kan man egentlig reise til Irland og legge ut bilder fra den fargerike pubkulturen med en guinness i hånden? Irland har, i følge FNs kommité mot tortur, abortlover som påfører kvinner alvorlig fysisk og mental angst og stress.
Graver man litt under overflaten finner vi lover og normer i mange av våre ferieland som kanskje ikke alltid matcher det vi er vant med hjemmefra. At en gruppe norske influensere nå er i Dubai ser jeg ikke på som noe problem. Dubai er en destinasjon jeg selv har besøkt på pressereise, og emiratet har også blitt behørig dekket i media. Da bør det kanskje være et større tankekors at landets største aviser fremstiller et ukritisk bilde av Dubai som feriemål uten at det påkaller kritikk fra Amnesty. Her er noen av overskriftene fra de siste to årene:
Skal vi alltid ta stilling til et lands lover og regler før vi reiser på ferie, så blir listen over mulige feriedestinasjoner brått veldig amputert. Det gjelder som turister, men det gjelder også reisejournalistikken generelt. Jeg mener at dens oppgave ikke er å bedrive gravejournalistikk, men å inspirere til reiselyst. Derfor synes jeg at de smellvakre influenserne som nå er i Dubai og kaster glans over strender, restauranter og utelivet skal få gjøre akkurat det. Det fine med sosiale medier er at de som ikke liker det de ser, kan klikke på «unfollow»-knappen.
Her kan du lese mitt innlegg etter siste tur til Dubai: