Bortebest avslører: Sånn er du
Her er resultatene av spørreundersøkelsen vår, og vi er ikke i tvil: Vi har de aller beste, klokeste og mest reiselystne leserne!
Her er resultatene av spørreundersøkelsen vår, og vi er ikke i tvil: Vi har de aller beste, klokeste og mest reiselystne leserne!
For et par uker siden kjørte vi en leserundersøkelse på bloggen, som vi fikk hele 200 svar på. Vi har lest oss gjennom svarene deres, analysert dem, og er ikke i tvil: Vi har de aller beste, klokeste og mest reiselystne leserne! Takk for at akkurat DU henger med oss år etter år, reise etter reise.
Vi fikk oss mange hyggelige overraskelser, som at flertallet av dere sier at den ultimate drømmereisen går til spennende storbyer, steder utenfor turisttråkket og til tropiske øyer. Dere er ikke så opptatte av rene treningsreiser eller steder der dere kan feste hele natten. (Gudskjelov, det er vi også ferdige med – med mindre vi er på Ibiza, da.)
Dere er mer opptatte av kultur enn spa, og dere velger heller en lokal restaurant enn McDonalds. Dere er glade i god mat. Dette kom ikke som noe sjokk ettersom vårt mest populære innlegg noensinne er 10 greske matretter du må prøve. Hele 57% av dere sier at matopplevelser er en viktig del av reisen. Også vil dere gjerne lære litt om stedene dere reiser til. Supert! Sånn er vi også.
Når dere skal finne inspirasjon til reisene deres, er det først og fremst Google dere tyr til fremfor trykte medier, guidebøker og tips fra venner. Hele 75% av dere søker på nett – og der finner dere forhåpentligvis frem til oss. Når dere bruker reiseblogger i planleggingsarbeidet, er det først og fremst konkrete tips om hoteller, restauranter og opplevelser dere er ute etter. Dere setter også pris på at bloggen går i dybden, og ikke bare snakker om de gode sidene av reisemålet. Dette er kunnskap vi suger til oss, og det er godt å vite at dere setter pris på at vi er ærlige med dere.
Et spørsmål som var spesielt viktig for oss å få svar på er hvordan dere stiller dere til sponsede innlegg. Vi vet jo at mange synes at blogger mister troverdighet når de til stadighet legger ut sponsede innlegg. Her overrasket dere oss! Bare 12% av dere mister tilliten når et innlegg er sponset. Til gjengjeld synes dere det er viktig at det går litt tid mellom hvert sponsede innlegg, noe vi har stor forståelse for. Derfor er det ekstra hyggelig at dere også har forståelse for at bloggingen er tidkrevende, og at måten vi får en inntekt på er gjennom sponsede innlegg. Så takk for at hele 45% av dere synes det er helt greit med sponsede innlegg så lenge de er godt merket. Dere er smarte, og har skjønt det store bildet. Tusen takk!
Tre av valgalternativene utpeker seg som favoritter: Dere vil først og fremst lese mer om weekendferier til kortreiste destinasjoner, nye reisemål og storbyferier.
Etter det er det eksotiske reisemål, romantiske kjæresteturer, safari og cruise som rangerer høyest på barometeret deres.
Bilferie, barneferier og skiferier er dere mindre opptatt av å lese mer om. (Snakk om flaks! Jeg er heller ingen stor fan av bilferier, barna har blitt store og jeg er definitivt ikke født med ski på beina).
Vi var oppriktig nysgjerrige på svarene dere la igjen i spørreundersøkelsen vår. Nå har vi skrevet innlegg etter innlegg siden 2014, og vi har selvsagt dannet oss et bilde av hvem dere er på Facebooksiden vår. Men dette var en unik mulighet til å bli mye bedre kjent med dere. Dere er nok hakket mer urbane enn vi trodde i reisevanene deres, og dere lar ikke en lang flyreise hindre dere i å oppdage verden.
Vi kjenner oss godt igjen i svarene deres, og det lover godt for videre blogging. Det hadde vært ille hvis dere drømte om å fridykke i Alaska!
Og helt til sist; alder. Ikke fordi alder er viktig, det er jo bare et tall, men vi var spente på om vi har truffet målgruppen vår som alltid har vært voksne, eventyrlystne mennesker.
Aldersmessig er 34% av dere mellom 51 – 60 år
27% er mellom 41 – 50 år
18% er mellom 61 – 70 år
De resterende 21 prosentene er jevnt fordelt blant yngre og eldre lesere
Da gjenstår det bare å si TUSEN TAKK til alle som svarte på undersøkelsen. Det har betydd utrolig mye for oss!