Mitt første elvecruise begynner sånn: «Bienvenue madame», sier sjåføren som henter meg på flyplassen i Paris. Han er kledd i svart dress og tilbyr meg en avkjølt vannflaske. Jeg kunne virkelig ikke ha ønsket meg en smidigere start på reisen. Transporten fra Charles de Gaulle til Quai du Président Roosevelt (to statsoverhoder i samme setning der), hvor skipet venter, tar litt under en time. Jeg nyter VIP-behandlingen.

Bonjour Gloria!

Elvecruise med MS Gloria
Mitt skip er lastet med: EVENTYRLYST! MS Gloria legger til kai i idylliske byer langs Seinen.

Elvecruiset mitt fra Paris til Le Havre foregår ombord MS Gloria. En snerten dame med plass til 152 passasjerer og 36 ansatte. Layouten på elvecruiseskip er nokså prototypisk, grunnet begrensninger på lengde, bredde og høyde: Kabinene er fordelt over tre etasjer, med et soldekk på topp. Emerald Deck ligger nederst, og har vinduer som ikke kan åpnes. I midten ligger Ruby Deck og øverst ligger Diamond Deck, og kabinene i begge disse etasjene har såkalte franske balkonger, som betyr glassdører fra gulv til tak som kan åpnes. Alle kabinene har TV og minibar (inkludert i prisen, og som fylles hver dag). På badet finner jeg toalettsaker fra Rituals (dusjsåpe, shampoo og balsam). Voilà, da har jeg introdusert deg for Gloria på 1-2-3!

Kabin på elvecruise
Jeg sjekker inn og pakker ut på kabin 310, en komfortabel dobbeltlugar på Diamond Deck. Foto: Vibeke Montero

Elvecruise – alt du lurer på

Sånn ser en litt skeptisk reisejournalist ut når hun tester sitt første elvecruise. Foto: Selfie by Vibeke Montero

Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk før mitt første elvecruise. Men tatt i betraktning at jeg er svak for kvalitetscruise på havet, så tenkte jeg også at dette potensielt kunne bli en bra match. Det skadet selvsagt ikke heller at akkurat dette cruiset foregår på Seinen via klassiske byer som Rouen, Les Andelys og La Havre. Jeg var spesielt nysgjerrig på maten ombord, komforten, aktivitetstilbud og selvsagt, på opplevelsene i de håndplukkede havnene. Så la oss dissekere dette elvecruiset sammen – punkt for punkt.

Mat og drikke

Mat og drikke er viktig når man er på ferie, og spesielt når man reiser med båt. Da har man ikke muligheten til å velge en annen restaurant i et annet nabolag. Jeg er ikke kresen eller snobbete i matveien. Jeg bryr meg litt, men ikke altfor mye om presentasjonen på tallerkenen, men jeg ønsker meg kvalitet. Gode råvarer. Ingen snarveier på kjøkkenet s’il vous plaît. Personlig spiser jeg ikke kjøtt (men fisk og skalldyr), så jeg forventer at skipet skal servere god mat som matcher mine matpreferanser. En ting som definitivt trekker opp er at skipet serverer ekte champagne, inkludert i all inclusive-prisen. VIVAs elvecruise har en omfattende ALL INCLUSIVE, som inkluderer all mat og drikke, wifi, velkomstbobler på lugaren, en high tea per seilas og tips.

Viva cruises tilbyr ekte champagne
Ekte bobler: Du kan bestille et glass ekte champagne når som helst når du cruiser med VIVA cruises.

Her er et utvalg retter jeg spiste ombord på MS Gloria:

Å beskrive mat med ord er nesten umulig. Så jeg deler heller en ærlig collage av måltidene jeg fikk servert ombord MS Gloria. Jeg kan skrive under på at alt smakte nydelig. Ingenting var prangende eller for mye (som jeg ofte kan oppleve på cruise), og vil man ha en ekstra rett, så kan man be om det, betjeningen vil ikke heve et øyebryn! Og husk – alle rettene jeg viser her er en del av en tre-retters-meny.

mat ombord på Viva Cruises
En deilig, lun vegetarquiche er perfekt etter en utflukt til klippebyen Étretat.

VIVA cruises får plusspoeng fra meg fordi alle måltider er à la carte. Du slipper altså buffét-kjøret og kan sitte sammen med reisefølget ditt og bli servert av dyktige og hyggelige kelnere. Dette gjelder også frokost (hurra!). Det finnes en liten buffét der man kan forsyne seg av forretter og desserter (og diverse godsaker til frokost), men ønsker du ikke å plukke din egen mat, så slipper du det. Jeg er ikke en stor tilhenger av buffét, og synes det var deilig å slippe å stå i kø.

Komfort

Dere som har fulgt meg her på Borte Best en stund, vet at jeg er svak for cruise. Det er noe med utsikten til havet, tiden til å senke skuldrene og skipets bevegelser som appellerer til meg. Dere vet også at jeg har en forkjærlighet for små skip med under tusen passasjerer, som f.eks Azamaras tre boutiqueskip.

>> Her er min ærlige mening om boutiqueskipet Azamara Quest

MS Gloria interiør
Klassisk og tradisjonelt interiør ombord på MS Gloria.

Komforten og servicen ombord på MS Gloria er høy. Lugarene er behagelige, med utrolig gode senger og praktiske garderober. Det er deilig å kunne åpne den franske balkongen mot elvesidene, og når vi skal gjennom slusene, er det som å ha en intim tête-à-tête med Seinens ingeniørkunst. I fellesområdene er stilen klassisk og tradisjonell, så jeg skal innrømme at jeg er veldig spent på hvordan VIVAs nye boutiqueskip som lanseres i 2026 blir. Jeg er også helt sikker på – etter å ha sett bilder – at interiøret ombord på VIVA ONE og VIVA TWO, som ble bygget i henholdsvis 2022 og 2023, er mer moderne enn på MS Gloria. Når det er sagt, så er skipet innbydende og delikat, selv om stilen er mer klassisk enn moderne.

Panoramasalongen Viva cruises
Panoramasalongen er samlingssted for en aperitiff før middag.

Aktivitetstilbud

Sykler Viva cruises
Praktisk: Er du glad i å sykle, kan du låne gratis sykler når du cruiser med VIVA cruises.

Er du veldig opptatt av å ha mange ting å gjøre, er nok ikke elvecruise for deg. Jeg er ikke det. For meg er det deilig å nettopp slippe å ha mange ting å gjøre. På elvecruise vil jeg lytte til lydbok på soldekket (du har alltid tilgang på god og gratis wifi), ha samtaler med reisefølget over ettermiddagskaffen, lese om morgendagens havneby i loungen. Denslags. For de som foretrekker litt høyere puls, så finnes det en liten spa-avdeling ombord med sauna og damprom. På soldekket er det en jacuzzi. I havnebyene kan du låne gratis sykler. Utover det er det ikke så mye å gjøre, bortsett fra å nyte måltidene og live-musikken etter middag. Dette passer dermed best for par som trives godt i hverandres selskap. De var det gudskjelov mange av på dette cruiset, og de koste seg!

resepsjon viva cruises
Som gjest ombord på VIVA Cruises er det i resepsjonsområdet du får informasjon om cruisets timeplan.

Sjarmerende havnebyer

Havnebyene er selvsagt rosinen i pølsa når man er på cruise. Å våkne opp et nytt sted hver morgen er et stort privilegium, og på dette cruiset gjennom Seinen manglet det virkelig ikke på høydepunkt.

reiserute cruise på seinen
Seinen forfører med sine mange interessante stopp underveis.
Chateau Gaillard i Les Andelys
Château Gaillard i Les Andelys. Vakkert!

Første stopp var Les Andelys som er en søt, fransk landsby som har plassert seg på kartet takket være Rikard Løvehjerte. Vi som husker Ivanhoe fra juleaften, husker også Rikard Løvehjerte. I Les Andelys bygde han Château Gaillard, som betyr «sterk festning», og han begynte arbeidet med festningen allerede i 1196. Vi går med andre ord i gamle fotspor, og jeg kan nesten ikke tenke meg en bedre start på dagen! På vei tilbake til skipet, som ligger fortøyd i hjertet av den koselige gamlebyen, må jeg innom bakeriet Le Fournil du Bord de Seine og kjøpe med meg en croissant. En kalorismell man må unne seg i denne delen av verden!

Croissant
En syndig god croissant fra det velduftende bakeriet Le Fournil du Bord de Seine.

Neste stopp er Rouen

Jeg har lenge drømt om å oppeleve Rouen. Særlig fordi jeg selv dro til Frankrike som 16-åring og endte opp i Poitiers. Jeg vet at de fleste norske studentene som var nysgjerrige på Frankrike, som f.eks Sigrid Bonde Tusvik, endte opp i Rouen. Og hvilken by som ventet dem! Gange-Rolv ligger begravet i byens katedral, og husene lener seg mot hverandre som melketenner i en barnemunn. Med bindingsverk og det hele. Jeanne d’Arc ble også brent på korset her i 1431, i en alder av 19 år. Rouen, med sin katedral og yndige shoppinggater er minneverdige opplevelser. Jeg ble bergtatt fra første sekund, og på ekskursjon med Viva, fikk jeg alle de saftige detaljene jeg ønsket meg + tid til å utforske byen på egen hånd. Perfekt!

Camembert er den kulinariske stjerna i Normandie, og andre lokale godsaker inkluderer sjokolade, cider og eplepai.

Le Havre

Elvecruiset fra Paris til Le Havre inkluderer to overnattinger i havnebyen Le Havre. Det er som å ha et flytende boutiquehotell, der du kan komme og gå som du vil. Dette gir en deilig følelse av luksus, og er en god mulighet til å gå av skipet for å ta pulsen på byen.

Interiør Saint-Joseph i Le Havre
Saint-Joseph-kirken ble bygget i 1951, og er et symbol på gjenreisningen av Le Havre.

Etter invasjonen av Normandie i 1944 ble Le Havre massivt bombet av britene. 5 000 mennesker ble drept og 12 000 hjem ble helt ødelagt. Resultatet er en moderne by som ble gjenreist i betong. Personlig ble jeg grepet av fortellingene om en by lagt i ruiner, og Le Havre er spennende på en annen måte enn andre fransk byer der det gamle og autentiske er ivaretatt. VIVA tilbyr to utflukter fra Le Havre, og jeg deltok på en av dem.

Utflukt til Étretat

Claude Monet har foreviget Étretat i sine malerier, og jeg skjønner godt hvorfor! Kysten defineres av steile klipper, og flere steder er formasjonene så vakre at man blir stående med åpen munn. Selve byen er bygget opp rundt turisme, men når vi er der utenom høysesong er det deilig stille i gatene. Vi overbeviser et serveringssted til å åpne tidlig, sånn at vi får smakt på den lokale fiskesuppen – og den er nyyyydelig! For selv om maten ombord på skipet er god, så må man jo smake på stedene man besøker underveis også. Er du ikke enig?

Nam, nam! En glovarm fiskesuppe på en litt kjølig oktoberdag passer perfekt.

Konklusjon: Mye elvecruise for pengene

Så hva synes jeg egentlig om elvecruise etter å ha testet det for aller første gang? Altså, jeg må si at denne reiseformen får TOMMEL OPP fra meg!

Jeg føler at man får sett mye på et slikt cruise, og skipet fortøyes alltid i hjertet av byene man besøker. Man kaster med andre ord ikke bort tid på transport, slik man ofte gjør på havcruise. En annen fordel er at elvecruiseskipene er små. Man orienterer seg fort ombord, og kjenner igjen sine medpassasjerer. Til sammenligning med større cruiseskip som går til havs, er det ikke like stort utvalg av spisesteder og oppholdssteder, og dette kan nok oppleves som litt monotont for noen. Mitt elvecruise var akkurat det jeg håpet at det skulle være: Avslappende, lærerikt og koselig. Jeg har sansen for denne typen slow travel, og utsikten fra lugaren bød alltid på noe nytt – fra Eiffeltårnet til små landsbyer underveis.

>> Du finner alle VIVAs cruise på Seinen her

TIL INFO: Jeg var invitert på dette elvecruiset av VIVA Cruises. Det betyr at de dekket utgiftene slik at jeg kunne reise. På pressereiser som dette står jeg alltid fritt til å skrive min ærlige mening om reisen og produktet, og mine meninger er ikke til salgs.