Boutique hotell høres så fint ut. For meg vekker begrepet assosiasjoner til personlig service, vinkjøler på terrassen, innpakket konfekt og håndsnittede blomster. Forklart på en annen måte; turisme på en liten og trivelig skala.

Begrepet «boutique hotell» ser ut til å ha tatt over hotellbeskrivelsene verden over, men vet du egentlig hva det betyr?

Gløtter vi bakover i historien, ble konseptet skapt i New York i 1984 da hotelleier Steve Rubell sammenlignet Morgans Hotel med en boutique. Altså et sted der du får unike opplevelser og et utmerket servicenivå.

Dette kjennetegner et boutique hotell:

1- Er ikke for stort
Rethymnon
Veneto Boutique hotell er en vakker base i Rethymnon på Kreta.

Et boutique hotell skal føles intimt, og må ikke skal ha mer enn hundre rom, men heller ikke færre enn ti. Da krysser det grensen over til et B&B.

2- Tilbyr intuitiv service
Boutique_hotel_02
Hvor deilig er det ikke å få en våt klut når vi ankommer Chameleon Hill Lodge etter å ha svelget kilovis med landeveisstøv i Uganda?

Har du prøvd intuitiv service, vet du hvor deilig det er. De husker hvordan du liker kaffen din, og strekker seg langt for å møte behovene dine. Uansett om du vil drikke varm kakao på sengekanten, eller få en fersk avis levert på døra.

3- Har et tema
Boutique_hotel_04
På Zanzibar sover du som en dronning på Emerson Spice hotel, der alle rommene er oppkalt etter en filmstjerne.

Musikk, film, foto, eller et tema som går hånd i hånd med byggets opprinnelige funksjon. Et boutique hotell har sjel, og rommet ditt har gjerne et navn fremfor et nummer.

4- Setter en stemning

De har kanskje en signaturduft som du lukter med en gang du går inn i resepsjonen. De bruker levende lys, og har kanskje en knitrende peis. Et boutique hotell skal kunne sanses.

5- Tilhører ikke en kjede
NorLankaHotel_02
Hyggelig vertskap på NorLanka Hotell på Sri Lanka.

Kjedehotell er ofte forutsigbare. Har du vært på et Riu-hotell, vet du stort sett hvordan de andre ser ut også. På et boutique hotell vil du overraskes over den unike identiteten som går som en rød tråd gjennom alt fra design, arkitektur og utvalg i bar/restaurant.

6- Ser lekkert ut
Mexico
Hotel Las Nubes gir deg følelsen av å feriere på en sky på øya Holbox, Mexico.

Et boutique hotell har ingenting med små pensjonat med mugg i dusjen å gjøre. Det skal se lekkert, velholdt og gjennomtenkt ut, og ofte er det kjente interiørarkitekter som får sette sitt preg på interiøret.

7- Benytter seg av lokale produkter
kamalaya_toiletries
Toalettsakene på rommet på Kamalaya er pakket inn i håndlagd rispapir.

Lokal frukt på rommet, kortreiste ingredienser til frokost og blomster rett fra enga på bordet. Et boutique hotell vet å sette pris på lokale spesialiteter, og stoler på at kundene sine også gjør det.

8- Fokuserer på god mat og drikke
Mauritius dessert
Mat som smaker av storkjøkken, smaker ikke godt. På et boutique hotell står mat og drikke i fokus.

Her får du ikke dårlig appelsinjuice fra konsentrat og syltetøy fra pakke. Du får heller ikke mojitosirup i coctailen din, eller burgere som sender tanken til McDonalds. Du skal kunne stole på solid kvalitet på mat og drikke, servert av kunnskapsrike kelnere.

9- Tar ikke seg selv for høytidelig

Et boutique hotell tilbyr luksus med lave skuldre. Mi casa, tu casa, er følelsen de ønsker at du skal sitte igjen med. De stive formalitetene er derfor gjerne byttet ut med fornavn og en mer vennskapelig tone.

10- Ligger ofte i unike bygg
Boutique_hotel_03
Dekorasjonen på Hacienda del Buen Suceso på Gran Canaria står i stil til bananplantasjens identitet.

Gamle klostere, skoler, industrilokaler, osv er perfekte bygg for et sjarmerende boutique hotell.