For meg som jobber som blogger og journalist, er WiFi som vann i dusjen. For de jeg reiser med, er det ikke annerledes. De laster ned kart, bruker Viber og bestiller museumsbilletten på nett. Da vi nylig bestilte hotell i New York var tilgang til WiFi avgjørende for vår billettbestilling. I omtalen av hotellet Hilton New York Fashion District på Booking.com står det at det at hotellet tilbyr WiFi.  Derfor bestilte vi nettopp rom her. Men når vi sjekker inn sier resepsjonisten at internett koster 14,99 dollar per dag – med mindre vi sitter i lobbyen.

– Det står at vi har internett, ikke at det er gratis, sier resepsjonisten.

Mens resten av verden tror internett er en del av innredningen, mener altså Hilton Hotels & Resorts at wifi er kostbar luksus som deres gjester må betale for. Det til tross for at teknologien både er rimelig og tilgjengelig i New York. Til sammenligning koster mitt lynraske og stabile hjemmenett i høykostlandet Norge 369 kroner per måned.

Et av formålene med reisebloggen Bortebest.no er å fortelle hva vi mener er bra og mindre bra i reisenæringen– og å dele vår kunnskap med verden. Derfor tweetet vi Hilton omgående. De svarte raskt. I sin tweet skriver de at gratis internett ikke er en del av del av deres policy.

Hilton svarer oss på Twitter.
Hilton svarer oss på Twitter.

Med den policyen bommer de. Vi som reisende ønsker ikke betalingsløsninger for opplagte varer. Å ta betalt for internett er som å betale for at du kan faktisk kan se noe på TV-en og ikke bare ha boksen på rommet. Hvis internett er så mye dyrere for Hilton enn det for alle andre, bør de legge det i romprisen.

Skjermdump fra hotell Hilton New York Fashion Disticts nettside.
Skjermdump fra hotell Hilton New York Fashion Disticts nettside.

For en bedrift som lever av å ta i mot gjester, er ekstrafakturering for WiFi et dårlig signal.  Å ta betalt for WiFi er som om jeg skulle invitere deg hjem til meg, for så kreve betaling for å hekte deg på nettet som allerede er innstallert. Du ville ikke bli overveldet av min gjestfrihet.

Nylig sa hotelleier Petter Stordalen til Scandinaviantraveler.com at internett bare er noe som skal være der. Ikke noe du må skal betale ekstra for. Det har han rett i. Heldigvis mener også flere av hans konkurranter det samme, som for eksempel Scandic og Radisson Blu

Det ironiske med Hilton Hotels & Resorts linje er at de går glipp av velvilje og gratis reklame. Iføle tidsskriftet Economist oppdaterer 51 prosent av amerikanske reisende i alderen 18 – 34 år minst én gang per dag. Også vi norske bloggere oppdaterer også minst én gang per dag på Twitter og Facebook, også når vi ikke er fornøyde. Da fra kafeen over gaten, som evner å yte oss den gjestfriheten og servicen vi ønsker oss mest.

Tre ting hotellene må slutte med