I dag har vi gode nyheter til alle som elsker å kjøre Über. Og ikke minst elsker vi den nye medarbeideren på San Francisco Airport, som  har fire ben og tryne. God søndag!


Fjerner løyvekrav ved samkjøring

Regjeringen foreslår nå å fjerne dagens krav til drosjeløyve. I høringsnotatet foreslår de følgende: Når sjåføren tar med seg en passasjer som har et sammenfallende transportbehov som sjåføren og betalingen for turen ikke er høyere enn kostanden ved transporten fordelt mellom de som er i bilen, trenger man ikke løyve.

Über-mobil-iPhone-1050
Med Über og mobiltelefon slipper du å stå i drosjekø.

Det kan være godt nytt for Über-sjåfører i Oslo. Her har nemlig politiet både tatt førerkortet fra Über-sjåførene og avskiltet bilene som følge av at de ikke har hatt løyve.

App = drosjesentral

Videre foreslår regjeringen at sjåfører ikke trenger å være tilknyttet en drosjesentral. Det betyr at dersom du mot formodning har løyve, skal kunne velge den salgskanal du selv mener er mest effektiv, for eksempel en app. Fristen for å svare på høringsforslaget er satt 1. mars, 2017.

– Drosjenæringen får med dette forslaget ett regelverk som er enklere og bedre tilpasset dagens behov og ny teknologi, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

Men med dette forslaget vil det kanskje bli vanskeligere å tjene penger på Über.

Bortebest tester Über »»


 Flyvende griser – nesten

liLou
LiLou er krisepsykolog på San Francisco Airport. Hun liker rød neglelakk, akkurat som oss i Bortebest.no

At griser ikke kan fly, gjelder fortsatt. Men nå befinner de seg i hvert fall i nærheten av fly. For på San Francisco Airport kan du om du har flyskrekk, få kose deg med terapigriser. Allerede i 2013 startet flyplassen i California med terapihunder, som skulle få engstelige passasjerer noe annet å tenke på. Hundepatruljen har fått navnet Wag Brigade og har blitt svært godt mottatt av passasjerene. Og nå har logrepatruljen altså fått en ny kollega, nemlig grisen LiLou. Hun er utdannet ved San Francisco SPCA’s Animal Assisted Therapy og skal ifølge flyplassen ha en vinnende personlighet og et strålende utseende. Alle som trenger å tenke på noe annet enn potensiell turbulens, kan roe nervene med å klappe LiLou.

San Francisco International Airport har avganger til 45 byer over hele verden.

Du kan følge Lilou på Instagram. Husk å følge  Bortebest.no også!

Les mer om våre opplevelser i San Francisco her»»


Militærhistorisk reise

Entreprenør Tove Voss (73) forlot i 2014 selskapet hun startet i Escape, etter mange år. Noe pensjonisttilværelse ble det ikke på Voss. Året etter var hun med på å starte Vista Travels, hvor hun nå er administrerende direktør. Vi møtte Voss i et cocktailselskap på den franske ambassade forleden der hun forteller at Vista Travel ikke bare tilbyr elvecruise, men at de nå også tilbyr militærhistoriske reiser.

VistaTravelToveVoss2015871
Tove Voss fra Vista Travel.

–  På disse reisene er reiselederen det aller viktigste. Vi ønsker reiseledere med helt spesielle og store historiekunnskaper, og bygger reisene rundt dette, sa Voss.

I august kan du reise med krigsekspert og kåsør, pensjonert flaggkommandør Jacob Børresen fra Paris til Normandie. Berlin med brigader Erik Ianke står også på programmet.

Nett: Vistatravel.no


Kjærlighetslåsene i Paris skal spre mer kjærlighet

Det har blitt vanlig for turister å forsegle sin kjærlighet med en lås på broene Pont des Arts og Pont de l’Archevêché i Paris. Faktisk har over en million hengelåser blitt hengt opp i løpet av de siste årene.

Paris_lovelocks_big
Pont des Arts i Paris. Foto: Vibeke Montero

Det har resultert i at 65 tonn metall har veid tungt på broenes struktur, og myndighetene har derfor fjernet låsene. Men istedetfor å resirkulere metallet slik planen opprinnelig var, har byens miljøsjef Bruno Julliard, bestemt at låsene heller skal selges.

–  Tanken er å selge dem som en kjærlighetssouvenir i kjærlighetens by, og pengene vil gå til flyktningarbeidet i Paris.

Smart mann! Og et flott eksempel på at kjærlighet avler kjærlighet!

Har du en nyhet du vil dele med oss? Send oss en epost, da vel! 

[email protected]           [email protected]