Gata har for lengst flyttet inn på galleriene. Streetart-kunstneren Banksy fra Bristol har solgt sine grafittiverk for nærmere en million kroner på Sotheby’s. Andre igjen er bare too cool for school, slik som kunstneren Mr. Brainwash som har smelt opp verkene sine i et popup-galleri i Meatpacking district (som kanskje er et av de mest trendy kvadratkilometerne i universet) på Manhattan i New York.

 

Bak pseudonymet står franske Thierry Guetta, som ifølge Wikipedia startet sin karriere som videoprodusent.

Sjekk ut denne kule New York-guiden for barn

Brainwash fråtser i  ikoner fra de siste tiårenes populærkultur. Jerry Seinfeld, Kate Moss og Mikke Mus er sprayet, malt og tagget over på lerreter og blikkplater.

En del av moroa er også Mr. Brainwashs kunnskap om hvordan skape publisitet rundt egen person, det ryktes nemlig at han rett og slett bare er en figur iscenesatt av Banksy. Likevel er det Mr. Brainwash som har laget coveret til Madonnas album, Celebration.

Det er ikke umulig at Andy Warhol hadde frydet seg både over den barnslige leken med referanser – og så klart over den fargesterke, visuelle poplærkulturelle fråtsingen. Hvis han hadde kommet inn, vel og merke, for galleriet var fullt. Selv synes jeg dette var en av de mest underholdende utstillingene jeg har sett så langt i år og skulle gjerne ha stjålet med meg bildet av Jimi Hendrix.

Adresse: 415 W 13 St

www.mrbrainwash.com

Nett: www.mrbrainwash.com
www.artsy.net/artist/mr-brainwash

[separator type=»thick»]

Mr. Brainwash på Instagram