I går skrev Lonely Planet på Twitter at togturen mellom Oslo og Bergen er blant Europas fineste. Ærlig talt, det kan vi avkrefte.

Sist jeg kjørte med NSB, brukte de 47 minutter på 12 kilometer. Gangen før der, ble det ikke noe togtur. Det var innstilt. Det var innstilt også da det var varmt i fjor og da snøen kom. Ifølge VG var 81 413 togavganger rammet av forsinkelse eller innstilling i 2013. Det tilsvarer i snitt 223 tog hver eneste dag. Dette til tross, en togbillett fra Oslo til Bergen koster 850 kroner én vei. For den prisen kan jeg fly til Kanariøyene, et steinkast fra Afrika.

Napa Valley Wine Train er viktig for vingårdene langs toglinja.
Napa Valley Wine Train er viktig for vingårdene langs toglinja.

At skribent Tom Hall i det hele tatt kom seg til Bergen kan skyldes to forhold: 1) Han har hatt griseflaks 2) Han som skribent har blitt invitert av Innovasjon Norge på såkalt pressereise.

På Hønefoss med grillpølse i hånden

Innovasjon Norge har tryglet NSB om å være presis slik at ikke mediefolk og bloggere skulle bli stående på Hønefoss med en grillpølse i hånden. Det er vanlig at turistmyndigheter og reiseoperatører inviterer pressefolk og bloggere på tur, målet er selvsagt at de skal omtale stedet, i dette tilfellet Norge, på en positiv måte.

Jeg har vært på flere togturer på flere kontinenter, de aller fleste har vært bedre enn det NSBs tilbud. På toget fra Barcelona til Alicante med høyhastighetstoget AVE, kjent for sin punktlighet, fikk jeg treretters middag. Det var mulig å tørke av seg støvet fra den varme byen med en våt klut før aperitiffen, et glass cava. I dag tilbyr AVE underholdningsskjermer ombord.

Lekre barvogner

Da jeg kjørte fra London til Cornwall, fikk jeg din egen underholdningskjerm i setet og det var mulig å kjøpe seg en drink i barvognen, som du kunne drikke mens du kunne for eksempel høre på en lydbok. Videre kjørte jeg Napa Valley Wine Train i vinter og det var selvsagt luksuriøse måltider og en egen vogn hvor passasjerene kunne smake på de fine Napa-vinene. Det var ingenting som minnet om kaffeautomaten på NSBs oppgraderte vogn, Komfort, som er like komfortabel som kontorstolen min. Den er grei, men ikke noe jeg betaler ekstra for.

Elizabeth forteller fra Finse i denne fjellposten

Jeg betviler ikke at Tom Hall hadde flotte naturopplevelser mens toget tøffet opp i de barske, norske fjellene. Kanskje han så, for ham eksotiske passasjerer med ski og ryggsekk. Men det skyldes geologiske forhold, ikke NSB.

Vi ønsker oss panoramatog!

Norge skal i framtiden leve av andre ting enn olje. Fortsatt utgjør turismen en brøkdel av våre inntekter, og man kan ikke basere seg på natur alene. Vakker natur er det alle steder i verden. Verdien av turistnæringen i smellvakre Lofoten anslås til en halv milliard kroner per år. Det er 0,125 promille av det den norske oljeindustrien generer av inntekter. Tenk om vi kunne sette et panoramatog inn på strekningen Oslo – Bergen, slik som de har i Sveits? NSB kunne servere øl fra mikrobryggeriet Grim & Gryt utenfor Ålesund eller eplevin fra Egge gård? Ja, de kunne til og med lage en stopp der turistene kunne besøke en seter og kjøpe en deilig ost?

Bortebest.no er på Twitter og tar gjerne en diskusjon om reiserelaterte temaer. Tweet oss, da vel!