Hei kjære lesere! Dere vet allerede en god del om oss. Som at  at vi irriterer oss over korte ledninger på hotellfønere og at vi har vondt for å motstå brusende karnevalsfjær. Men visste dere at Ingas første utenlandsreise var en språkreise til England? Eller at Fran har speider’n å takke for sin første utenlandstur til Portugal? Den ellers så matglade Vibeke hatet smaken av olivenolje første gang hun dro til Kreta. I dag er vi Bortebest-bloggere navlebeskuende, og svarer på spørsmål om våre reisevaner.

Inga: Drømmer om tango

Inga_reiseblogger_Colombia
På en rasteplass mellom Medellín og Bogotá i Colombia møtte jeg disse regjeringssoldatene. Vi stoppet for å ta en kaffe, og de var nysgjerrige på hvem jeg var, og ville gjerne ha bilder av oss sammen.

Din første utenlandsreise: Jeg var på språkreise i Torquay, England, som 14-åring. Det var fantastisk og jeg ble kjent med mennesker fra hele Europa. Jeg skjønte at det fantes en verden utenfor Norge som var annerledes enn det jeg vant til, og som var kjempemorsom.

Ditt beste reiseminne: Jeg reiste med hele familien til Kairo. Vi dro ut i ørkenen med sønnen min som da var 11 år for å se pyramidene. Han fikk låne et palestinaskjerf av kamelføreren for å beskytte topplokket mot den sterke sola. Han var skikkelig søt der han humpet glad avgårde på kamelen, med palestinaskjerf på hodet. Jeg tok bilder med mobiltelefonen min, men den ble stjålet da jeg kom tilbake til Oslo. Den gang hadde vi ikke backup i skyene, så jeg tviholder på den mentale minnebrikken.

Ikke i Egypt, men i Tunisia. Det har blitt noen kamelturer i løpet av karrieren.

Ditt beste reisetips: Ta med to bankkort. Seriøst. Legg et i safen, og ha det andre med deg.

Hvor går drømmereisen: Jeg vil gjerne være en måned i Buenos Aires og ta private tangotimer, eller reise til Cali i Colombia for å lære meg de sinnsyke salsatrinnene de har der.

Hit reiser Bortebest-damene for å danse

Hva har du alltid med deg på reise: To bankkort, iPhone og sminke.

Kun håndbagasje, eller stor koffert: Stor koffert. Jeg liker å ha rene klær uten krøller. Jeg backpacket som ungdom og er ferdig med ryggsekk og all purpose-sarong. Dessuten pleier jeg å rense klær på hotellene fordi det er billigere enn i Norge.

Beste jetlag-tips: There ain’t no cure. Men jeg tar en maratonøkt med soving når jeg kommer tilbake. Det pleier å hjelpe.

Vibeke: Hatet ‘sydenmat’

Din første utenlandsreise: Vi dro til Kreta på charterferie sommeren før jeg begynte på skolen. Jeg var 6 år, og hatet maten der ettersom alt var dynket i olivenolje som jeg aldri hadde smakt før. Dessuten syntes jeg det var fryktelig slitsomt med alle kelnerne som ville ta på det lyse håret mitt. Men jeg husker at jeg ble veldig fornøyd med brunfargen!

Det er lenge siden jeg ikke likte olivenolje, og sist gang jeg var på Kreta krøp jeg inn i et av verdens eldste oliventrær.

Ditt beste reiseminne: Å reise rundt i India etter videregående gjorde stort inntrykk på meg. Menneskene, luktene, fargene, maten, kaoset, arkitekturen, ALT! Også møtte jeg han jeg giftet meg med seks år senere på reisen, og det drysset selvsagt glitter over hele oppholdet.

Ditt beste reisetips: Ikke vær redd, det går bra.

Reis med stil

Hvor går drømmereisen: Stillehavet er et uåpnet kapittel for meg. Jeg kunne godt tenke meg å øyloffe der et halvt års tid. (Det er en utopisk illusjon. Med to barn hjemme snakker vi heller om maks ti dager).

Sånn vil jeg gjerne ha det på reise; passelig varmt og passelig aktivt.

Hva har du alltid med deg på reise: Joggesko, kamera, Ibuprofen og masse hårstrikker.

Kun håndbagasje, eller stor koffert: Det er sjelden jeg reiser kun med håndbagasje, ettersom kamerabagen er så stor at den fyller hele håndbagasjekvoten.

Beste jetlag-tips: Jeg føler at jeg har prøvd alt, fra å drikke bøttevis med vann, til å gradvis justere leggetid hjemme før avreise. Ingenting hjelper. Men alkohol gjør ihvertfall vondt verre, så det styrer jeg unna når jeg flyr, og satser heller på sunne fruktjuicer som tilfører kroppen vitaminer.

Fran: Heller vandring enn luksus

Din første utenlandsreise: Jeg er født og oppvokst i Spania, og første utenlandsreise gikk til nabolandet Portugal. Reisen var i regi av guttespeider’n, og vi campet på steder som Lisboa, Coimbra, Fatima, osv. Jeg var 13 år.

Ditt beste reiseminne: Selvom jeg har reist til eksotiske steder og bodd på luksushotell med vidunderlige utsikter, så er det ingenting som slår opplevelsen jeg hadde da jeg vandret pilegrimsferden Camino de Santiago i nord-Spania. En måned med ryggsekk på ryggen og billige overnattinger på enkle herberger ga meg en frihetsfølelse der tidsbegrepet ble flytende og alt føltes ukomplisert.

Camino de Santiago, en indre reise

Ditt beste reisetips: Forsøk å se under overflaten på stedet du besøker. Møt lokalbefolkningen på deres egne premisser.

En la cordillera del Himalaya a 3500mts. de altura frente a la "montaña blanca" el Dhaulagiri (8136 mts)
Her er jeg på 3.500 meters høyde i Himalaya med ‘Det Hvite Fjellet’, Dhaulagiri (8.136 m) i bakgrunnen.

Hvor går drømmereisen: En lang reise gjennom sør-Amerika uten tidsbegrensning. Helst uten planer, og med rom for å gi etter for innfallene jeg får underveis.

Hva har du alltid med deg på reise: Kamera. Til og med før jeg ble profesjonell fotograf hadde jeg et stort utvalg kameraer hjemme. Et av disse ble alltid med på tur, og sånn er det fortsatt.

Conduciendo un elefante en el Sur de Thailand junto a Inga R. Holst
Inga og jeg har vært på mange reiser sammen, hun som skribent og jeg som fotograf. Her ‘kjører’ vi elefant i sør-Thailand.

Kun håndbagasje, eller stor koffert: Jeg foretrekker å reise kun med håndbagasje, helst en liten koffert med hjul og en ryggsekk for fotoutstyret.

Beste jetlag-tips: Jeg merker lite til jetlag når jeg reiser, så og si ingenting. Men jeg passer på å drikke mye, spise lett og reiser jeg østover, forsøker jeg å sove på flyet. Utover det gjelder det å tilpasse seg den lokale døgnrytmen så fort som mulig.