Sponset reise

Det er mye jeg ikke vet om biler. Fryktelig mye, faktisk. Forskjellen på sylindervolum og dreiemoment? Hakke peiling.

Men jeg kjenner følelsen av å kjøre en bil som gyver løs på underlaget som en kåt elsker. Og jeg vet hvordan jeg liker og ikke liker at en bil ser ut og oppfører seg.

citroen_c3_barceloneta
Oh-la-la! Denne bilen snur folk seg etter på gaten.

Muskler i motbakke

Jeg liker for eksempel ikke å sitte for lavt, da føler jeg meg bare sårbar på veien. Og jeg liker ikke en bil som knapt nok har krefter til å kjøre forbi en traktor. Derimot har jeg sansen for biler som har utseendet med seg, og som kan vise litt muskler i motbakke.

I forigårs kom jeg hjem fra Barcelona der jeg testkjørte Citroens splitter nye C3. Og nå tenker du kanskje «men er ikke dette en reiseblogg?». Og jo, det er det. Derfor foregikk testingen både i og utenfor Barcelona, blant annet langs høstfargede cavaåkre og gjennom storbyens brede avenyer og firefelts-rundkjøringer.

Fire flotte dagsturer fra Barcelona

Vindistriktet Penedès - 45 minutters kjøring
Cava er spanjolenes svar på fransk champagne og italiensk prosecco, og vinområdet Penedès er et av Europas eldste vindistrikt. Codorniu er den eldste produsenten, og du kan besøke dem for 12 euro.  

Montserrat - 1 times kjøring
Montserrat er ikke bare en operasanger, men også en fjellkjede som ligger innenlands for Barcelona. Høyeste topp er på 1.236 meter, og den store severdigheten her er La Moreneta, den svarte Madonnaen i Santa Maria-klosteret. Det finnes kun mellom 450 – 500 slike svarte madonnaer i Europa.

Sitges - 50 minutters kjøring
Denne byen har et veldig avslappet forhold til homoseksuelle, og er derfor en magnet for ferierende par av samme kjønn. Stemningen er deilig avslappet, og du har det herlige Middelhavet i umiddelbar nærhet. Gå ikke glipp av den populære strandbaren Sausalito midt på strandpromenaden!

Figueres - 1 1/2 times kjøring
Kunstneren Salvador Dalí ble født i Figueres i 1904, og brukte mye av landskapet fra Catalunya som kulisser i sine surrealistiske verk. Byens gamle teater har blitt konvertert til museum av Dalí selv, og under den gamle scenen ligger krypten der kunstneren ligger begravet. Bygningen er et syn du aldri vil glemme, prydet med forvokste strutseegg, forgylte croissanter og gullstatuer.

citroen_c3_daytrip_barcelona
Vakkert dagsturterreng utenfor Barcelona.

Se på meg!

Jeg skal være ærlig og si at det kom som en overraskelse å bli invitert med på testkjøringen av en splitter ny bil. Og siden jeg ikke kan så mye om det som beveger seg under panseret (det kan dere lese om her), så kan jeg heller fortelle litt om alt det andre. Og la meg si det slik; hadde denne bilen kunnet snakke, hadde den sagt «se på meg!». Eller regarde-moi! på det forførende morsmålet sitt.


5 HØYDEPUNKT I CITROEN C3

  • Enkel å lukeparkere, både takket være ryggekamera og at bilen bare er 3,99 meter lang.
  • Lekker å se på! Bilen kan personaliseres i hele 36 ulike fargekombinasjoner, inkludert to tonet karosseri. Hva med mintfarget body og hvitt tak? I tillegg kan du velge mellom fire interiørstiler.
  • Innebygd kamera som ser det samme som sjåføren ser. Du kan enkelt ta bilder og video via en gratis app, og dersom du har en ulykke vil kameraet filme automatisk.
  • Romslig baksete, til tross for at bilen er liten. Gull når man vil ha med seg barna på tur.
  • Oppleves trygg med filskiftevarsler og blindsonevarsling.

citroen_c3_barceloneta_bagasjerom
300 liters bagasjerom er mer enn nok til daglig bruk, men kanskje ikke på familietur til påskefjellet.

For dere som ikke vet hvordan en testkjøring foregår, så kan jeg fortelle at det er en ganske omfattende affære. Særlig for meg som drar til mekanikeren for å fylle spyleveske. (Neida, det er ikke riktig så ille, men ikke så veldig langt fra sannheten heller.)

citroen_c3_barceloneta_interior_vibeke
Jeg prøvekjører så klart i høye hæler for å sjekke hvordan det føles.

På forhånd hadde jeg sett for meg at jeg skulle cruise rundt i storbyen, kanskje parkere utenfor en kafe og nyte severdighetene fra bilsetet. Sånn ble det ikke. Jeg lærer fort at testkjøring innebærer mye kjøring, og lite kaffedrikking.

To biler på to dager

Faktisk fikk vi utdelt en bil direkte på flyplassen, og derfra bar det rett ut i cavaland. Vi kjørte i overkant av tjue mil fordelt på to dager, og dag én testet jeg modellen med 82 hestekrefter og manuell girkasse. Dag to fikk jeg utdelt en yppigere variant, med 110 hestekrefter, automatgir og turbomotor. Det er den dere ser på bildene, og det var den som ble favoritten.

På samme parti

Hvorfor? Fordi jeg følte at vi var på samme parti. Ville jeg komme meg kjapt forbi en buss, ville bilen det samme. Ville jeg komme meg ut av en rundkjøring raskere enn planlagt, føyde bilen seg umiddelbart. Ville jeg bremse, trengte jeg ikke ikke å gire ned. Også gjorde automatgirene det ekstra behagelig å kjøre i høye hæler. Og det er jo ganske viktig!

citroen_c3_barceloneta_ratt
Rallyratt. Sébastien Loeb har vunnet 9 World Rally Championships på rad for team Citroen, og bak dette rattet blir jeg inspirert.

7 ting du ikke må gjøre i Barcelona